Tuesday, May 31, 2011

Allah Tumpaskan Tentera Bergajah


SURAH al-Fil mengandungi lima ayat. Ia termasuk dalam kategori surah Makiyyah dan diturunkan selepas surah al-Kafirun.

Hubungan surah ini dengan surah al-Humazah ialah dalam surah al-Humazah, Allah SWT menjelaskan bahawa harta tidak dapat menjauhkan daripada seksaan Allah SWT. Dalam surah ini Allah SWT menyatakan bukti tentang perkara di atas menerusi kisah tentera bergajah.

Seorang panglima tentera Habsyah yang menguasai Yaman bercita-cita menyerbu dan meruntuhkan Kaabah yang dimuliakan supaya orang Arab tidak melakukan ibadah haji di sana.

Dia menuju Mekah diiringi tentera yang ramai dan gajah yang banyak bagi menambahkan rasa takut pada orang ramai. Dia terus mara sambil mengalahkan sesiapa saja yang dijumpainya, sampai ke al-Mughammas iaitu suatu tempat yang berdekatan kota Mekah.

Dia kemudian mengirim utusan kepada penduduk Mekah memberitahu bahawa tujuan kedatangannya bukan untuk berperang dengan mereka, tetapi meruntuhkan Baitullah.

Mereka ketakutan, lalu mencari perlindungan di puncak-puncak gunung sambil melihat apa yang akan dia lakukan. Pada hari kedua penyakit cacar dan campak mula menular di kalangan tentera Habsyah.

Ikrimah mengatakan, itu adalah permulaan penyakit cacar yang menular di negara Arab. Wabak itu menimpa mereka dengan kesan yang tidak ada tandingannya. Di mana daging mereka berguguran sehingga mereka dan panglima lari ketakutan.

Panglima mereka juga terkena wabak tersebut dan dagingnya terus tanggal sedikit demi sedikit, seketul demi seketul, akhirnya dada mereka terbelah dan mati di San'a.

Bagaimanapun pada ulama berkhilaf pendapat mengenai bilada itu berlaku. Ada tiga pandangan mengenai, iaitu:

  1. Pada tahun kelahiran Rasulullah SAW. Ini pendapat yang asah yang dikemukakan oleh kebanyakan ulama seperti pendapat Ibn Kathir dalam al-Bidayah wa al-Nihayah.
  2. Ia berlaku selepas 40 tahun peristiwa serangan gajah. Ini pendapat Muqatil.
  3. Kelahiran berlaku 23 tahun selepas serangan tersebut. Ini pendapat al-Kalbi, Ubaid bin Umair dan Abu Soleh.
Firman Allah SWT: Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera bergajah? Bukankah dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia?

Perkataan tidakkah kamu memperhatikan ditafsirkan dengan dua pendapat:
  1. Tidakkah kamu diberitahu dan dikhabarkan seperti pendapat al-Farra'.
  2. Tidakkah kamu mempelajari sebagaimana kata al-Zajjaj.
Sayid Qutub berkata: "Tidakkah rancangan jahat mereka gagal dan tidak mencapai sasarannya sama seperti orang yang sesat jalan dan tidak sampai kepada tempat yang dituju."

Mungkin dengan pertanyaan ini Allah mahu mengingatkan kaum Quraisy terhadap nikmat-Nya kepada mereka iaitu nikmat menjaga dan memelihara rumah Kaabah semasa mereka tidak berdaya menghadapi serangan tentera bergajah yang kuat.

Tentera Allah dalam bentuk burung


Firman Allah SWT: Dan dia mengirimkan kepada mereka burung yang berbondong-bondong.

Perkataan ababil ditafsirkan dengan lima pendapat:

  1. Dalam bentuk berselerakan datangnya burung tersebut dari sana ke sini dengan segenap penjuru. Inilah pendapat Ibn Mas'ud dan al-Akhfash.
  2. Burung tersebut datang selepas satu kumpulan dan datang kumpulan yang lain. Inilah pendapat Ibn Abbas, Mujahid dan Muqatil.
  3. Burung tersebut datang dengan jumlah yang banyak. Inilah pendapat al-Hasan dan Thawus.
  4. Burung tersebut datang dalam bentuk berkumpulan diikuti dengan kumpulan yang lain. Inilah pendapat Ata' dan Abu Soleh.
  5. Ia mempunyai pelbagai jenis warna sebagaimana pendapat Zaid bin Aslam.
  6. Para ulama khilaf berkenaan sifat burung tersebut iaitu:
  7. Burung tersebut mempunyai belalai dan kuku seperti kuku anjing. Inilah pendapat Ibn Abbas.
  8. Ikrimah berkata: Kepala mereka seperti binatang buas.
  9. Ibn Ishak berpendapat: Mereka seumpama binatang helang yang menyambar.
Begitu juga mereka khilaf berkenaan warna burung tersebut:

  1. Warnanya hijau sebagaimana pendapat Ikrimah dan Said bin Jubair.
  2. Warnanya hitam sebagaimana pendapat Ubaid bin Umair.
  3. Warnanya putih sebagaimana pendapat Qatadah.
Firman Allah SWT: Yang melempari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar.

Berkenaan dengan burung yang membawa batu seperti kata Qatadah: Setiap seekor burung membawa tiga biji batu, dua biji batu di kakinya, manakala sebiji lagi di muncungnya.

Al-Maraghi berkata: "Allah SWT mengirimkan sekawan burung yang membawa batu kering yang dijatuhkan kepada anggota-anggota tentera itu menyebabkan mereka menderita penyakit cacar atau campak dan membawa maut."

Kemungkinan juga binatang yang terbang itu terdiri daripada jenis nyamuk atau lalat membawa kuman penyakit. Atau batu itu daripada tanah liat yang kering dan beracun yang diterbangkan angin lalu melekat pada kaki-kaki burung itu.

Jika tanah liat itu menyentuh tubuh maka racun itu akan meresap dan melukakan apa yang mengenainya dan berakhir dengan kerosakan tubuh serta keguguran dagingnya.

Jelas bahawa lalat membawa kuman penyakit. Seekor lalat yang membawa kuman boleh menyebabkan manusia dijangkiti penyakit dan menular kepada semua orang.

Oleh yang demikian, jika Allah SWT menghendaki membinasakan sejumlah besar tentera dengan seekor nyamuk sahaja, ia bukanlah suatu perkara yang mustahil bagi-Nya.

Ini mengandungi petunjuk yang lebih kuat terhadap kekuasaan Allah SWT dan kebesaran kekuasaan-Nya berbanding kebinasaan mereka yang disebabkan oleh burung-burung besar dan kejadian aneh yang boleh memusnahkan manusia.

Selain itu, ia juga menunjukkan kelemahan manusia dan kehinaannya di hadapan Allah SWT Yang Maha Kuasa. Sebabnya, mereka adalah makhluk yang dapat dibinasakan oleh seekor lalat, digigit nyamuk di tempat tidurnya dan ditimpa sakit oleh hembusan angin.

Imam Muhammad Abduh berkata: "Bagi orang yang kejam ini yang hendak merobohkan Baitu al-Haram, Allah SWT mengirimkan sesuatu yang dapat membawa kuman penyakit cacar atau campak yang kemudiannya akan membinasakannya dan kaumnya sebelum sempat masuk kota Mekah."

Perkara ini merupakan nikmat Allah SWT yang dilimpahkan kepada penduduk Tanah Haram-Nya meskipun mereka penyembah berhala kerana melindunginya dengan kekuatan agama-Nya iaitu Nabi Muhammad SAW meskipun Allah SWT menimpakan bencana kepada musuh-musuhnya iaitu tentera bergajah yang ingin menghancurkan Baitu al-Haram yang tidak berdosa itu.

Firman Allah SWT: Lalu dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan (ulat).

Selepas terkena batu, tubuh badan mereka jatuh berguguran sedikit demi sedikit sebesar hujung jari dan akhirnya terbelah dadanya hingga binasa.

Abdul Muttalib berkata: "Burung tersebut amat pelik." Lalu beliau pernah menghantar anaknya Abdullah untuk melihat apa yang terjadi kepada puak Abrahah dan pulang seraya melaporkan semuanya binasa.

Kemudian Abdul Muttalib keluar bersama dengan rakannya untuk mengambil harta yang ditinggalkan. Ada pendapat mengatakan bahawa tidak seorang pun yang selamat kecuali Abu Yaksum, di mana burung sentiasa mengekorinya dari atas kepalanya, sedangkan dia tidak perasan sehingga sempat masuk bertemu al-Najashi dan mengkhabarkan dengan peristiwa yang berlaku.

Setelah selesai kata-katanya, burung tersebut melepaskan batu dan akhirnya dia mati. Ini menunjukkan bahawa Allah SWT memperlihatkan kepada al-Najashi tentang bagaimana Allah SWT membinasakan kaum tersebut.

Hanya Allah SWT sahaja yang dapat memberi hidayah dari kesesatan. Semoga Allah selamatkan kita dari sebarang bala dan bencana.

Oleh: DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Sumber: http://www.utusan.com.my/

Isteri Boleh ‘Rompak’ Harta Suami


SUATU malam – pada sesi pengajian antara maghrib dan isyak di sebuah masjid berhampiran rumah penulis - ada jemaah terkejut apabila ustaz yang mengajar memberitahu isteri boleh ‘merompak’ harta suami. Mungkin mereka terfikir macam-macam, bagaimana dan apa yang boleh ‘dirompak’ oleh seorang isteri.

Ustaz yang mensyarahkan bab berkaitan tanggungjawab suami, menjelaskan antara kewajipan suami terhadap isterinya adalah memberi nafkah termasuklah keperluan asasi seperti makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal.

“Jika si suami gagal menyediakan keperluan asasi ini, tidak menjadi kesalahan kepada isteri untuk mendapatkan haknya itu walaupun melakukan tindakan secara zahir dilihat tidak bermoral seperti mencuri wang suami,” katanya. Malah katanya, si isteri boleh ‘merompak’ bagi mendapatkan wang sara hidup daripada suami yang kedekut dan tidak mahu belajar apatah lagi mengerti hukum-hakam agama.

Sebenarnya syarahan mengenai bolehnya si isteri ‘mencuri’ harta suami sudah beberapa kali saya dengar. Seorang ustaz dalam kuliahnya yang saya hadiri tidak lama dulu, berkata si isteri boleh menyeluk wang yang disimpan dalam poket si suami yang digantung di rumah jika ternyata si suami tidak memberikan nafkah hidup kepadanya.

Penulis Syahidah daripada voa-islam.com (berpangkalan di Jakarta) merakamkan: “Bayangkan saja ketika seorang isteri harus rela menjadi pencuri di rumahnya sendiri, Mencuri yang seharusnya menjadi miliknya sendiri, daripada orang yang dia abdikan hidupnya dengan ikhlas dan ringan hati, namun nyata tidak memberikan haknya. Masya-Allah... bahkan wang yang dicurinya bukanlah untuk kesenangan isteri melainkan untuk memenuhi perut anak-anaknya yang lapar. Lalu...di manakah letak keteladanan suami sebagai ayah sekali gus pemimpin keluarga?

“Pernahkan anda sejenak membayangkan ketika anda tidak tahu untuk apa dan untuk siapa anda bekerja. Ketika kekayaan dan kelimpahan rezeki anda sudah di tangan, namun setelah habis dibelanjakan, kebahagiaan dan kepuasan anda pun akan selesai sampai di situ. Lahiriah anda akan berkata puas, namun batin anda akan tetap kosong kerana yang anda rasakan adalah tetap...sendiri. Maka, sebenarnyalah kebahagiaan itu adalah daripada isteri dan anak- anak anda. Merekalah harta yang sesungguhnya yang anda miliki dan tidak akan pernah tergantikan dan atau terbeli dengan apapun. Kedermawanan anda terhadap rezeki dan material yang anda miliki itulah yang akhirnya kembali membahagiakan anda.

“Subhanallah, ternyata memberi menumbuhkan keajaiban bagi sang pemberi dan penerimanya.Ketika anda sampai di rumah, isterilah yang menyambut dan menyiapkan keperluan anda. Anak- anak memberikan keceriaan kepada anda sehingga mengalihkan anda sejenak daripada kepenatan dunia kerja dan mengajak berfantasi dalam kelucuan dunia mereka. Dan kesemua itu tentu saja lebih berharga daripada segala material yang anda kejar.

“Apakah anda masih ingat satu hal bahawa harta anda tidak menemani anda saat di kubur nanti. Namun kebahagiaan dan kebanggan anak- anak anda atas ketokohan seorang bapa mereka akan selalu terkenang. Anak- anak anda dengan suka rela dan ikhlas hati mendoakan anda supaya diampuni dan ditempatkan di tempat mulia di sisi Allah, dan... itulah yang akan abadi untuk anda. Ketika seorang suami mengikhlaskan bahagian rezeki yang diperjuangkannya untuk keluarga, maka saksikanlah bahawa kebanggan sebagai seorang idola pahlawan keluarga akan selalu disematkan untuk anda.Walaupun anda masih atau telah tiada di dunia ini.”

Demikianlah betapa hebatnya digambarkan seorang bapa yang sanggup berkorban bagi menyediakan keperluan anak isterinya. Namun pada hari ini apabila hampir semua pasangan suami isteri mempunyai karier masing-masing semakin ramai suami mengabaikan kewajipan menyediakan nafkah asasi ini. Malah ada yang berkongsi belanja bagi memenuhi keperluan asasi seperti makanan dan penyediaan rumah (sama ada sewa atau pembelian)

Menurut ustaz, pokoknya suami wajib menyediakan kemudahan asasi itu, bukan isteri. Namun jika si isteri rela membantu, hal itu tidak menjadi masalah. Namun perlu diingatkan kepada suami-suami, menyediakan nafkah adalah tanggungjawab sepenuhnya oleh suami.

Ustaz juga mengingatkan dalam bab nafkah hidup ini ada lagi satu lagi tanggungjawab yana sering diabaikan oleh hampir semua suami iaitu memberi nafkah khas untuk si isteri (wang belanja untuk diri isteri). Kebanyakan suami berpendapat wang nafkah sara hidup asas sudah memadai, jadi tidak langsung memberi wang untuk kegunaan peribadi isteri lebih-lebih lagi isteri bekerja dan memperolehi pendapatan lumayan malah ada yang lebih daripada gaji suami.

Menurut ustaz walaupun isteri mempunyai pendapatan sendiri, tetap menjadi kewajipan kepada suami untuk melunaskan bayaran nafkah peribadinya. Beliau mengingatkan: “Di dunia kita boleh lepas, kalau di akhirat nanti isteri kita tuntut wang nafkah itu, bagaimana kita mahu membayarnya kerana ketika itu dinar dan dirham tidak laku lagi?”

Oleh: Lanh
Sumber: http://lanh14.blogspot.com/

Gambaran Hari Kiamat


Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
  1. Pemimpin yang adil.
  2. Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
  3. Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
  4. Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
  5. Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
  6. Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
  7. Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.
Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
  1. Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
  2. Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
  3. Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:

“Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat.”

“ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama:
  1. Sedekah/amal jariahnya
  2. Doa anak²nya yang soleh.
  3. Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.”
Sumber: www.isuhangat.net

Politik Ikut Panduan Al-Quran Bina Perpaduan


PERPADUAN dalam kalangan ummah ialah untuk menjayakan agenda al-Quran iaitu mendukung nilai kebenaran, keadilan dan kasih sayang sesama manusia. Perpaduan ummah bukan saja menguntungkan masyarakat Islam, ia juga memberi kesan positif kepada semua lapisan rakyat.

Al-Quran diutuskan untuk manusia dan pelaksanaan Islam oleh umatnya dalam menyusun kehidupan bermasyarakat sehingga wujud masyarakat berperadaban tinggi akan menjadi penentu kepada kejayaan serta kemuliaan negara.

Dalam suasana semasa, tamadun masyarakat yang mendukung ideologi liberal demokrasi Barat berhadapan pelbagai masalah kemanusiaan. Nilai kemanusiaan seperti kebenaran, keadilan dan kasih sayang sudah terkeluar daripada perbendaharaan kehidupan mereka.

Natijahnya, masyarakat mereka sedang dalam proses kehancuran. Kemajuan ekonomi yang menjadi tonggak kepada tamadun Barat kini meleset. Beban hutang individu dan negara berada pada peringkat membimbangkan.

Kemiskinan dalam kalangan masyarakat di Amerika Syarikat (AS) turut berada pada jumlah menakutkan. Contohnya pada 2009, ada 43.6 juta (14.3 peratus) penduduk AS berada di bawah paras kemiskinan.

Begitu juga dengan kadar pengangguran di AS (9.4 peratus pada Disember 2010), United Kingdom (7.9 peratus pada November 2010) dan Jerman (6.7 peratus pada September 2010).

Angka itu menunjukkan kedudukan ekonomi di AS dan Eropah berada di tahap tidak baik. Bahkan masa depan ekonomi sangat tidak menentu. Harga bahan api akan meningkat, begitu juga harga makanan.
Jika gelojoh dalam kehidupan terus menerus meningkat akibat fahaman hedonisme, masa depan masyarakat dunia akan bertambah runcing. Dalam suasana sedemikian cabaran kepada masa depan negara pada masa hadapan sangat besar.

Justeru, kita perlu menumpukan perhatian kepada membina kekuatan dalam pelbagai aspek, supaya cabaran ekonomi, sosial, budaya dan pertahanan akan dapat ditempuhi dengan penuh persediaan.

Kita tidak boleh berpandangan sempit. Masyarakat kita, khususnya masyarakat Islam terlalu asyik atau leka dengan isu politik yang memecah-belah.

Berpolitik ialah untuk berlumba-lumba mengemukakan pendekatan terbaik membina kemajuan masyarakat dan negara. Bagi yang diberi kuasa, mereka perlu berusaha membangun masyarakat dan negara.

Kita tidak seharusnya berpecah-belah di atas isu peribadi dan kerakusan untuk berkuasa. Yang lebih penting ialah berusaha mewujudkan suasana sesuai untuk asas membina kekuatan masyarakat dan negara mengikut panduan al-Quran.

Usaha ke arah memantapkan perpaduan ummah hendaklah menjadi agenda utama masyarakat Islam di Malaysia. Perpecahan ummah akan melemahkan usaha pembangunan masyarakat dan negara.

Dengan memiliki jiwa besar dan mulia, sudah tiba masanya semua pemimpin ummah berusaha menghayati nilai anjuran al-Quran untuk menegak nilai kebenaran, keadilan dan kasih sayang dalam masyarakat.

Kejahilan kepada tujuan al-Quran diturunkan dan perutusan Nabi Muhammad SAW memesongkan kita daripada fahaman Islam sebenar.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dialah yang mengutus Rasul-Nya (Muhammad SAW) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang musyrik tidak menyukainya.” (Surah As-Saff, ayat 9).

Oleh Nik Mustapha Nik Hassan
Penulis ialah Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia

Sumber: http://www.bharian.com.my