Thursday, May 17, 2012

Pelajar Yaman Lari Melalui Tingkap Tak Mahu Berzina..


Seorang pelajar Yaman yang tinggal di Arizona dipaksa untuk melakukan perzinaan oleh 5 pelajar Amerika Syarikat di apartmennya yang berdekatan dengan kampus tempat ia belajar.

Sebagaimana dilaporkan oleh Al Arabiya 13 Mei 12, lima perempuan itu merupakan teman satu fakulti memasuki apartemen tempat tinggal Isham As Syar’abi. Mereka berbogel setelah mengunci pintu apartmen untuk menghalangi pelajar Yaman tersebut melarikan diri.

Namun pemuda itu berjaya keluar dari apartmen setelah melompat melalui tingkap biliknya. Setelah keluar Isham segera melapor ke pos keselamatan terdekat hingga pengawal keselamatan itu menangkap 5 pelajar tersebut.

Menurut hasil penyidikan, diketahui bahawa pelajar wanita itu telah berkali-kali mengajak Isham melakukan perzinaan. Namun pemuda Yaman itu menolaknya kerana menurutnya hal itu dilarang oleh agama jika tidak didasari oleh pernikahan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Begitulah sikap seorang pemuda Islam tulin, ia tetap mengikuti peraturan yang diperintahkan kepadanya. Ia tetap patuh kepada resepi atau menu oleh pencipta agama yang dianut itu.

Kerana Muhammad SAW, wakil pemberi peringatan penguatkuasaan itu, pernah mengingatkan mengenai 7 Golongan Yang Mendapat Perlindungan ArashNya (hadiah istimewa dari Allah) di Akhirat, seperti yang dirawikan oleh Abu Hurairah. Rasul SAW itu berkata;"Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan arasyNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya.
  1. Pemimpin yang adil;
  2. Pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT;
  3. Seseorang yang hatinya terpaut pada masjid;
  4. Lelaki yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah SWT;
  5. Lelaki yang digoda oleh perempuan cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat tetapi dia menolak dengan mengatakan Aku Takutkan Allah;
  6. Seseorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehingga tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya;
  7. Seseorang yang mengingati Allah ketika bersendirian sehinggakan mengalir air matanya kerana Allah SWT.”(Riwayat Muslim)
ibnuhasyim
Sumber: http://biaqpila.blogspot.com/

Wednesday, May 16, 2012

Pelajar Melayu makin kurang


KUALA LUMPUR 30 Sept. – Negara akan berdepan dengan dilema ketandusan profesional Melayu terutama dalam bidang perubatan dan kejuruteraan jika tindakan tidak diambil bagi menyediakan pelapis dalam bidang tersebut untuk tempoh jangka panjang.

Senario itu tidak mustahil berlaku ekoran kemasukan pelajar Melayu dalam bidang kritikal di kebanyakan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini sejak 10 tahun lalu sangat rendah berbanding kaum lain.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah mendedahkan, sejak sistem meritokrasi diperkenalkan pada awal tahun 1999, jumlah pelajar Melayu yang memasuki bidang kritikal tidak sampai 30 peratus berbanding pelajar bukan Melayu.

Menurutnya, sangat menyedihkan melihat ketandusan pelajar Melayu dalam jurusan farmasi, kejuruteraan, sains, perundangan, perubatan, pergigian serta perakaunan.

‘‘Contohnya sebelum meritokrasi diperkenalkan terdapat 70 peratus pelajar Melayu dalam bidang farmasi tetapi kini fenomena itu sudah terbalik.

‘‘Sedangkan pelajar Melayu sangat diperlukan untuk memasuki bidang-bidang kritikal demi memastikan usaha membangunkan bangsa Melayu dan negara dapat diteruskan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menyebut jumlah kemasukan pelajar Melayu ke institusi pengajian tinggi (IPT) yang semakin berkurangan berbanding kaum lain.

Semalam, Dr. Mahathir menyuarakan kebimbangannya terhadap keadaan tersebut dan mengaitkan fenomena itu dengan perpecahan orang Melayu yang akan mengakibatkan kerajaan menjadi lemah sehingga terpaksa akur pada pelbagai tuntutan.

Mengulas lanjut, Ibrahim berkata, perpecahan Melayu yang semakin parah sejak tahun 1999 turut menjadi faktor kepada kekurangan pelajar Melayu di IPTA.

‘‘Kaum lain mengambil peluang untuk membuat pelbagai tuntutan apabila mendapati Melayu semakin lemah dan berpecah. Keadaan ini turut memberi kesan kepada pelajar Melayu di IPTA,’’ jelasnya.

Serentak dengan itu, beliau menyarankan agar UiTM yang merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi yang menerima kemasukan 100 peratus pelajar Melayu diperkukuhkan bagi mengimbangi pelajar kaum lain dalam bidang kritikal.

‘‘Buat masa ini pelajar UiTM berjumlah 140,000. Jika mahu mengimbangi cerdik pandai kaum lain bagi jangka panjang, jumlah pelajar UiTM mesti ditingkatkan sehingga 400,000,’’ jelasnya.

Beliau berkata, UiTM juga mestilah dibenarkan memulakan kursus asasi dalam semua bidang kritikal bagi membekalkan pelajar Melayu ke IPTA lain yang mempunyai masalah kekurangan pelajar Melayu dalam bidang tersebut.

Katanya, IPTA yang lain juga diwajibkan menerima pelajar diploma daripada UiTM untuk melanjutkan pelajaran mereka di universiti tersebut tanpa sebarang alasan.

Oleh NORAINI NORDIN
pengarang@utusan.com.my

Sumber: http://www.utusan.com.my/

Alat Berfikir


6 Musuh Iblis Dan 5 Kelemahannya


Diriwayatkan oleh Muadz bin Jabal r.a. dari Ibn Abbas r.a., ia berkata : ” Kami bersama Rasululah SAW berada di rumah seorang sahabat dari golongan Anshar dalam sebuah jamaah. Tiba-tiba, ada yang memanggil dari luar : “ Wahai para penghuni rumah, apakah kalian mengizinkanku masuk, kerana kalian memerlukanku ”.

Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat :” Apakah anda tahu siapa yang menyeru itu ?”. Para sahabat menjawab , ” Tentu Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui ”. Rasulullah berkata: “ Dia adalah Iblis yang terkutuk – semoga Allah senantiasa melaknatnya”. Umar bin Khattab r.a. berkata :” Ya, Rasulullah, apakah engkau mengizinkanku untuk membunuhnya?”. Nabi SAW berkata:” Bersabarlah wahai Umar, apakah engkau tidak tahu bahwa dia termasuk mereka yang tertunda kematiannya sampai waktu yang ditentukan ?. Sekarang silak bukakan pintu untuknya, kerana ia sedang diperintahkan Allah SWT. Fahamilah apa yang dia ucapkan dan dengarkan apa yang akan dia sampaikan kepada kita! ”.

Ibnu Abbas berkata : “ Maka dibukalah pintu, kemudian Iblis masuk ke tengah-tengah kami. Ternyata dia adalah seorang yang sudah tua bangka dan buta sebelah mata. Dagunya berjanggut sebanyak tujuh helai rambut yang panjangnya seperti rambut kuda, kedua kelopak matanya memanjang , kepalanya seperti kepala gajah yang sangat besar, gigi taringnya memanjang keluar seperti taring babi, kedua bibirnya seperti bibir kerbau . Dia berkata, “ Assalamu ‘alaika ya Muhammad, assalamu ‘alaikum ya jamaa’atal-muslimin ”. Nabi SAW menjawab :” Assamu lillah ya la’iin AKU telah mengetahui, engkau punya keperluan kepada kami. Apa keperluanmu wahai Iblis”.

Iblis berkata :” Wahai Muhammad, aku datang bukan kerana keinginanku sendiri, tetapi aku datang kerana terpaksa .”

Nabi SAW berkata :” Apa yang membuatmu terpaksa harus datang kesini, wahai terlaknat?”.

Iblis berkata,” Aku didatangi oleh seorang malaikat utusan Tuhan Yang Maha Agung, ia berkata kepada-ku ‘Sesungguhnya Allah SWT menyuruhmu untuk datang kepada Muhammad SAW dalam keadaan hina dan bersahaja. Engkau harus memberitahu kepadanya bagaimana tipu muslihat, godaanmu dan rekayasamu terhadap Bani Adam, bagaimana engkau memmujuk dan merayu mereka. Engkau harus menjawab dengan jujur apa saja yang ditanyakan kepa-damu’. Allah SWT berfirman,” Demi kemulia-an dan keagungan-Ku, jika engkau berbohong sekali saja dan tidak berkata benar, niscaya Aku jadikan kamu debu yang dihempas oleh angin dan Aku puaskan musuhmu kerana bencana yang menimpamu”. Wahai Muhammad, sekarang aku datang kepadamu sebagaimana aku diperintah. Tanyakanlah kepadaku apa yang kau inginkan. Jika aku tidak memuaskanmu tentang apa yang kamu tanyakan kepadaku, niscaya musuhku akan puas atas musibah yang terjadi padaku. Tiada beban yang lebih berat bagiku daripada leganya musuh-musuhku yang menimpa diriku”.

Rasulullah kemudian mulai bertanya :” Jika kamu jujur, beritahukanlah kepada-ku, siapakah orang yang paling kamu benci ?”.

Iblis menjawab :” Engkau, wahai Muhammad, engkau adalah makhluq Allah yang paling aku benci, dan kemudian orang-orang yang mengikuti agamamu”.

Rasulullah SAW :” Siapa lagi yang kamu benci?”.

Iblis :” Anak muda yang taqwa, yang menyerahkan jiwanya kepada Allah SWT”.

Rasulullah :” Lalu siapa lagi ?”.

Iblis :” Orang Alim dan Wara yang saya tahu, lagi penyabar”.

Rasulullah :” Lalu, siapa lagi ?”.

Iblis :” Orang yang terus menerus menjaga diri dalam keadaan suci dari kotoran”.

Rasulullah:” Lalu, siapa lagi ?”.

Iblis :” Orang miskin yang sabar, yang tidak menceritakan kefakirannya kepada orang lain dan tidak mengadukan keluh-kesahnya “.

Rasulullah :” Bagaimana kamu tahu bahwa ia itu penyabar ?”.

Iblis :” Wahai Muhammad, jika ia mengadukan keluh kesahnya kepada makhluq sesamanya selama tiga hari, Tuhan tidak memasukkan dirinya ke dalam golongan orang-orang yang sabar “.

Rasulullah :” Lalu, siapa lagi ?”.

Iblis :” Orang kaya yang bersyukur “.

Rasulullah bertanya :” Bagaimana kamu tahu bahwa ia bersyukur ?”.

Iblis :” Jika aku melihatnya meng-ambil dari dan meletakkannya pada tempat yang halal”.

Rassulullah :”Bagaimana keadaanmu jika umatku mengerjakan shalat ?”.

Iblis :”Aku merasa panas dan gemetar”.

Rasulullah :”Kenapa, wahai terlaknat?”.

Iblis :” Sesungguhnya, jika seorang hamba bersujud kepada Allah sekali sujud saja, maka Allah mengangkat derajatnya satu tingkat”.

Rassulullah :”Jika mereka shaum ?”.

Iblis : ” Saya terbelenggu sampai mereka berbuka puasa”.

Rasulullah:” Jika mereka menunaikan haji ?”.

Iblis :” Saya menjadi gila”.

Rasulullah :”Jika mereka membaca Al Qur’an ?’.

Iblis :’ Aku meleleh seperti timah meleleh di atas api”.

Rasulullah :” Jika mereka berzakat ?”.

Iblis :” Seakan-akan orang yang berzakat itu mengambil gergaji / kapak dan memotongku menjadi dua”.

Rasulullah :” Mengapa begitu, wahai Abu Murrah ?”.

Iblis :” Sesungguhnya ada empat manfaat dalam zakat itu. Pertama, Tuhan menurunkan berkah atas hartanya. Kedua, menjadikan orang yang bezakat disenangi makhluq-Nya yang lain. Ketiga, menjadikan zakatnya sebagai penghalang antara dirinya dengan api neraka. Ke-empat, dengan zakat, Tuhan mencegah bencana dan malapetaka agar tidak menimpanya”.

Rasulullah:”Apa pendapatmu tentang Abu Bakar?”.

Iblis :” Wahai Muhammad, pada zaman jahiliyah, dia tidak taat kepadaku, bagaimana mungkin dia akan mentaatiku pada masa Islam”.

Rasulullah :” Apa pendapatmu tentang Umar ?”.

Iblis :” Demi Tuhan, tiada aku ketemu dengannya kecuali aku lari darinya”.

Rasulullah :”Apa pendapatmu tentang Utsman ?”.

Iblis :” Aku malu dengan orang yang para malaikat saja malu padanya”.

INTISARI HR Muadz bin Jabal r.a. dari Ibn Abbas r.a

6 MUSUH IBLIS
  1. Nabi Muhammad SAW
  2. Anak muda yang taqwa, yang menyerahkan jiwanya kepada Allah SWT
  3. Orang Alim dan Wara yang saya tahu, lagi penyabar
  4. Orang yang terus menerus menjaga diri dalam keadaan suci dari kotoran
  5. Orang miskin yang sabar, yang tidak menceritakan kefakirannya kepada orang lain dan tidak mengadukan keluh-kesahnya “.Iblis berkata :” Wahai Muhammad, jika ia mengadukan keluh kesahnya kepada makhluq sesamanya selama tiga hari, Tuhan tidak memasukkan dirinya ke dalam golongan orang-orang yang sabar
  6. Orang kaya yang bersyukur. Bagaimana iblis tahu orang bersyukur. Iblis berkata :” Jika aku melihatnya meng-ambil dari dan meletakkannya pada tempat yang halal”.
5 KELEMAHAN IBLIS
  1. Rasulullah bertanya, bagaimana jika umatku mengerjakan shalat, Iblis berkata :”Aku merasa panas dan gemetar”. Kenapa? Ibli sberkata :” Sesungguhnya, jika seorang hamba bersujud kepada Allah sekali sujud saja, maka Allah mengangkat derajatnya satu tingkat”.
  2. Rasulullah bertanya, bagaimana jika umatku shaum?”. Iblis berkata : ” Saya terbelenggu sampai mereka berbuka puasa”.
  3. Rasulullah bertanya, bagaimana jika umatku menunaikan haji. Iblis berkata :” Saya menjadi gila”.
  4. Rasulullah bertanya, bagaimana jika umatku membaca Al-Qur’an. Iblis berkata :” Aku meleleh seperti timah meleleh di atas api”.
  5. Rasulullah bertanya, bagaimana jika umatku membayar zakat. Iblis berkata :” Seakan-akan orang yang berzakat itu mengambil gergaji / kapak dan memotongku menjadi dua”. Rosul bertanya” Mengapa begitu, wahai Abu Murrah ?”. Iblis menjawab :” Sesungguhnya ada empat manfaat dalam zakat itu. Pertama, Tuhan menurunkan berkah atas hartanya. Kedua, menjadikan orang yang bezakat disenangi makhluq-Nya yang lain. Ketiga, menjadikan zakatnya sebagai penghalang antara dirinya dengan api neraka. Ke-empat, dengan zakat, Tuhan mencegah bencana dan malapetaka agar tidak menimpanya”.
Sumber: https://www.metafisis.wordpress.com

Ayat-Ayat Pelindung Daripada Sihir Jin & Manusia:


  1. Al-A'Araf (Surah 7 : Ayat 117-122)
  2. Yunus (Surah 10 : Ayat 81-82)
  3. Thoha (Surah 20 : Ayat 69)
  •  Dibacakan pada mangsa sihir
  •  Di tulis dengan dakwat bersih dan suci kemudian dilarutkan pada air dan di minum
  •  Dibaca pada air yang bercampurkan dengan daun bidara lalu dibuat mandi
  •  Dirakamkan ayat-ayat ini lalu didengarkan pagi dan petang hingga sembuh. InsyaAllah.
 Ayat-Ayat Hifzu ( Pelindung)

Ayat-Ayat Hifzu yang tercatit bi bawah ini, hendaklah dibaca pada air dengan Ayat-Ayat Azab, Ayat-Ayat Doa dan Ayat-Ayat Sihir kemudian disiramkan / direnjis di semua sudut rumah, kedai, pejabat atau mana-mana tempat yang dirasakan ada gangguan jin atau syaitan dengan penuh harapan kepada Allah SWT. InsyaAllah berkesan.
  1. Al-An'am (Surah 6 : Ayat 61)
  2. Yusof (Surah 12 : Ayat 64)
  3. Ar Ra'd (Surah 13 : Ayat 1)
  4. Al-Hijr (Surah 15 : Ayat 9)
  5. As Shoffat (Surah 37 : Ayat 17)
  6. Al Infithar (Surah 82 : Ayat 9-12)
  7. Al Buruj (Surah 85 : Ayat 17-22)
  8. Al Tariq (Surah 86 : Ayat 4
 Sumber: http://www.rawatanislam.com/

Strategi Untuk Menggalakan Pemikiran Kreatif Dalam Kalangan Pelajar

Sebagai seorang guru, guru boleh menggalakkan pemikiran kreatif secara individu dan kumpulan. Guru mewujudkan situasi yang membolehkan pelajar menyatakan idea-idea yang kreatif terlintas dalam fikiran yang relevan kepada sesuatu isu khusus. Teknik sumbangsaran boleh digunakan untuk mendapatkan pandangan dan pendapat yang bernas tanpa mengkritik idea-idea daripada rakan sebaya di dalam perbincangan dan pembelajaran itu.

Teknik sumbangsaran didapati berkesan kepada kebanyakan pelajar yang bertugas bersendirian di mana mereka boleh menjana lebih idea daripada bertugas bersama ahli-ahli kumpulan (Rickards dan deCock, 2003). Satu daripada sebab kepada kewujudan situasi ini ialah beberapa individu hanya menumpang dalam kumpulan dan pemikiran kreatif yang dilakukan oleh ahli-ahli lainyang membuat tugas yang disarankan guru.

Selain itu, aktiviti sumbangsaran dilihat dapat membina semngat berpasukan yang kuat. Strategi kreatif yang baik adalah dengan menghasilkan idea-idea yang baru, jika boleh. Unsur kekreatifan dapat dihasilkan melalui kewujudan idea-idea yang banyak dan mungkin tidak menggambarkan sesuatu yang unik. Tetapi, dalam kebanyakan idea tersebut pasti dikenal pasti idea-idea kreatif yang baik.

Pada kebiasaannya, pelajar kreatif tidak gentar menghadapi sesuatu yang salah. Mereka bersedia meneroka sesuatu sehingga hujung jalan untuk menghasilkan idea inovatif. Mereka ini sedar bahawa dalam misi menghasilkan sesuatu tugas pasti ada yang perlu dikorbankan sebelum mencapai kejayaan. Golongan pelajar yang kreatif rela menghadapi risiko dalam tindak-tanduknya. Seterusnya guru harus mneyediakan persekitaran yang dapat membantu melahirkan keinginan secara semulajadi. Guru menyediakan aktiviti-aktiviti dan latihan-latihan yang dapt merangsang pelajar untuk meneliti segala sudut kearah menyelesaikan maslah-masalah kreatif.

Selain itu, guru harus menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam lawatan-lawatan sambil belajar untuk memberi pendedahan terhadap kreativiti. Menurut Gardner (1993), sains, penerokaan dan muzium-muzium kanak-kanak menawarkan peluang-peluang untuk merangsang kreativiti. Guru harus memberi ruang kepada pelajar untuk sentiasa cuba menyokong terhadp aktiviti-aktiviti berisiko yang dilakukannya. Pelajar akan melibatkan diri dalam aktiviti yang digemari oleh mereka. Jika guru tidak memberi galakan terhadap kreativiti pelajar, minat mereka untuk melakukannya secara terus-menerus terbantut dan mengalami kegagalan. Guru harus memberi peluang kepada pelajar meneroka aktiviti-aktiviti yang baru sejajar dengan cetusan idea asal pelajar.

Guru hendaklah memberi insentif kepada pelajar yang sentiasa bereksperimen terhadap aktiviti-aktiviti yang baru supaya daya kreativiti pelajar dipelihara dan dikekalkan. Pihak guru tidak boleh mengkritik terhadap aktiviti-aktiviti yang menemui kegagalan. Dalam kes seperti ini, guru hendaklah membina keyakinan pelajar dengan berbincang dan memperbetulkan aktiviti atau sebahagian aktiviti yang telah menemui jalan kebuntuan. Dengan cara ini, daya kreativiti pelajar akan dipupuk dan prestasi aktiviti tersebut akan mancapai kejayaan yang diharapkan.

Sejajar dengan daya dan tahap kreativiti, guru hendaklah menggalakkan daya motivasi dalaman pelajar dengan memberi hadiah atau sijil-sijil terhadap usaha-usaha dan kreativiti yang dtunjukkan oleh pelajar. Dengan pemberian ganjaran seperti ini, pelajar akan berasa keseronokan secara intrinsik hasil kreativiti yang ditunjukkan melalui aktiviti yang dilakukan. Motivasi yang tinggi sangat berkaitan dengan kreativiti terhadap sesuatu aktiviti yang dilakukan oleh pelajar. Jika pelajar dipupuk minat terhadap aktiviti, maka kreativiti juga akan terserlah. Ini kerana pelajar sedar bahawa guru sentiasa memberi motivasi ekstrinsik untuk pelajar membina motivasi intrinsik untuk menghasilkan kerja penuh kreativiti.

Suatu unsur penting ialah pelajar yang berkreatif sentisa berusaha kearah menghasilkan sesuatu yang terbaik. Pelajar yang berasa gembira dan mengambil sesuatu perkara secara mudah dalam berdepan dengan sesuatu akitiviti, maka jangkaan daripadanya adalah sesuatu yang maksimum. Keadaan ini menyediakan peluang keapda pelajar untuk mengembangkan potensi pemikiran atau penglahiran idea-idea dinamik.

Peluang yang harus diberikan kepada pelajar untuk bertemu dengan orang-orang kreatif seperti penyajak, ahli kraftangan, pakar sains, dan ahli muzik. Pengalaman ini akan membantu pelajar mengembangkan bakat secara intrinsik dengan menguasai kemahiran-kemahiran kreatif. Hasil-hasil daripada ahli kreatif dapat memberi keyakinan dan motivasi yang tinggi dikalangan pelajar untuk sentiasa berusaha memperoleh kejayaan sebagai pelajar yang mempunyai daya kreatif dan rekacipta yang tinggi.

Monday, May 14, 2012

Neraka sebagai peringatan kepada manusia


SYED Qutub berkata: "Orang mukmin menerima penjelasan mengenai bilangan pengawal neraka Allah dengan penuh yakin tanpa mempertikaikannya. Tetapi orang musyrikin menerima penjelasan bilangan pengawal tersebut dengan hati yang sunyi daripada iman, sunyi daripada rasa hormat kepada Allah dan sunyi daripada sikap yang serius dalam menerima penjelasan mengenai perkara yang besar ini."

Mereka mempermainkan dan mengejek dan berkata: "Tidakkah setiap 10 orang daripada kamu sanggup membunuh seorang pengawal daripada 19 pengawal neraka itu? Ada pula yang berkata: Kamu boleh membunuh dua orang daripada pengawal itu dan bakinya serahkan kepadaku untuk menguruskannya. Mereka menerima perkara yang amat besar ini dengan jiwa dan hati yang tertutup."

Firman Allah SWT: Dan tiada kami jadikan penjaga neraka itu melainkan daripada malaikat: dan tidaklah kami menjadikan bilangan mereka itu melainkan untuk jadi cubaan bagi orang-orang kafir, supaya orang-orang yang diberi al-Kitab menjadi yakin dan supaya orang yang beriman bertambah imannya dan supaya orang-orang yang diberi al-Kitab dan orang-orang mukmin itu tidak ragu-ragu dan supaya orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir (mengatakan): Apakah yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai suatu perumpamaan? Demikianlah Allah membiarkan sesat orang-orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia sendiri. Dan Saqar itu tiada lain hanyalah peringatan bagi manusia. (al-Mudassir: 31)

Ibnu Kathir berkata: "Iaitu malaikat Zabaniah yang tampak bengis lagi kasar. Ini kerana Abu Jahal pernah berkata: Hai orang Quraisy! Tidak mampukah kamu 10 orang di kalangan kamu melawan satu malaikat?"

Bahaya besar

Ada pendapat menyatakan yang berkata itu adalah Kildah bin Khalaf.

Al-Maraghi berkata: "Penjaga neraka adalah malaikat kerana malaikat adalah makhluk terkuat dan terhebat serta makhluk yang amat patuh dalam menunaikan hak Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT menjadikan penjaga Neraka Jahannam itu dalam bilangan sebanyak itu, adalah untuk menimbulkan keyakinan kepada orang Yahudi dan Nasrani terhadap kenabian Muhammad SAW. Ini disebabkan persamaan yang terdapat di antara al-Quran dengan kitab-kitab mereka."

Sesungguhnya penjaga neraka itu walaupun bilangan hanya 19 malaikat, tetapi mereka ini mempunyai pembantu-pembantu yang tidak diketahui jumlahnya kecuali Allah SWT yang mengetahuinya dan neraka Saqar yang digambarkan oleh Allah SWT hanyalah sebagai peringatan kepada manusia.

Firman Allah SWT: Sekali-kali tidak, demi bulan. Dan malam ketika telah berlalu. Dan Subuh apabila mulai terang. Sesungguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar. Sebagai ancaman bagi manusia. (al-Mudassir: 32-36)

Ibnu Kathir berkata: "Iaitu sangat besar neraka Saqar tersebut seperti yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas dan ramai ulama salaf."

Al-Maraghi berkata: "Allah SWT bersumpah dengan bulan yang bersinar, malam yang bertukar ganti dan Subuh yang terang bahawa neraka Jahannam itu adalah salah satu bencana dan bahaya besar sebagai peringatan kepada manusia."

Syed Qutub berkata: "Jarang hati manusia yang segar kerana melihat bulan yang sedang naik atau sedang turun, menghilang kemudian tidak teringat kepada rahsia alam yang dibisikkan oleh bulan. Kadang-kadang berdiri di bawah cahaya bulan boleh menyucikan hati seseorang."

Jarang hati manusia segar melihat malam berlalu dalam saat yang tenang menjelang naiknya matahari dan ketika alam mula sedar dan membuka matanya kemudian tidak terlekat kesan pemandangan dalam hatinya serta tidak berdenyut dalam lubuk jiwanya.

Jarang hati manusia segar kerana melihat waktu pagi yang terserlah dengan sinarnya yang terang kemudian tiada perasaan gembira dan riang menghasilkan fikiran terbuka dan perasaan yang berubah untuk bersedia menerima hidayah yang memancar dalam hati nurani bersama cahaya pagi.

Allah telah menciptakan hati manusia itu tahu pemandangan alam kadang-kadang boleh membawa kepada perubahan yang menakjubkan dengan penghasilan insan yang baru.

Terserlahnya pancaran dan sambutan yang wujud pada bulan, malam dan waktu pagi, terdapat hakikat besar yang menarik yang dijadikan objek oleh al-Quran supaya difikir oleh akal. Ia juga terdapat bukti yang menunjukkan kudrat Allah SWT yang amat kreatif dan pentadbiran-Nya yang bijaksana dalam mengaturkan alam buana dengan cara yang begitu rapi dan halus yang mengkagumkan akal kita.

Semoga kita sentiasa mendapat petunjuk daripada-Nya dan seterusnya melayakkan kita mencapai mardhatillah yang dapat menghuni syurga-Nya.

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Sumber: http://www.utusan.com.my/

Thursday, May 10, 2012

Kriteria KREATIVITI

Kriteria KREATIVITI terdiri daripada tujuh (7) aspek yang merangkumi empat (4) aspek utama dan tiga (3) aspek sokongan/tambahan. Kriteria-kriteria ini secara keseluruhan akan memberi penekanan kepada keberhasilan atau outcome dan impak sesuatu KREATIVITI. Kriteria-kriteria tersebut adalah seperti berikut:

Inovatif
  1. Hendaklah bersifat unik, tersendiri, asli (originality) dan berbeza dengan yang sedia ada;
  2. Kaedah pelaksanaan  hendaklah bercirikan leading edge;dan
  3. Mempunyai nilai ciptaan ataupun value creation
Relevan
  1. Pelaksanaan  hendaklah selaras dengan agenda nasional;
  2. Mempunyai kolaborasi (kerjasama) yang khusus dengan rakyat/kumpulan sasar;
  3. Berupaya untuk memberi keberuntungan kepada Kerajaan dan rakyat/kumpulan sasar;
  4. Berupaya untuk menjimatkan kos atau menjana hasil kepada Kerajaan dengan ketara;dan
  5. Projek tersebut dapat memenuhi keperluan dan permintaan semasa
Signifikan
  1. Dapat menunjukkan keberhasilan yang signifikan atau bermakna;
  2. Memberi kesan atau impak yang tinggi kepada Kerajaan dan rakyat/kumpulan sasar;dan
  3. Boleh diterima pakai dan dilaksanakan di peringkat tempatan, nasional dan global
Keberkesanan
  1. Hasil pelaksanaan hendaklah menunjukkan keberkesanannya dengan pembuktian seperti data statistik;
  2. Berupaya mengekalkan pencapaian atau prestasi yang baik secara mampan/mantap dan berterusan; dan
  3. Dapat meningkatkan tahap kepuasan kumpulan sasaran. Pengukuran penerimaan dan kepuasan pelanggan wajar dibuat berdasarkan Key Performance Indicators (KPI) atau pengukuran prestasi yang telah ditetapkan melalui saluran-saluran seperti borang maklum balas, soal selidik, temu bual dan sebagainya. Keberkesanan projek perlu dibuktikan daripada hasil kajian kepuasan pelanggan
Kefungsian
  1. Mempunyai fungsi dan ciri-ciri yang menarik seperti integrasi dan mekanisma kawalan;
  2. Mudah untuk dicapai oleh pengguna;
  3. Stabil dan kestabilan dapat diukur seperti kekerapan capaian, response time, Service Level Agreement (SLA) yang telah ditetapkan dan bagaimana masalah tersebut diatasi;
  4. Praktikal untuk digunakan serta memudahkan atau memendekkan proses kerja yang terlibat;
  5. Mempunyai pautan atau/dan mendapat sokongan daripada penyedia-penyedia perkhidmatan atas talian yang lain seperti pembayaran secara atas talian, agensi-agensi kerajaan dan organisasi-organisasi bukan kerajaan; dan
  6. 6. Projek dibangunkan secara dalaman (inhouse) atau luaran (outsource).
Kualiti
  1. Pendekatan dan metodologi yang digunakan di dalam proses quality assurance di semua peringkat pelaksanaan dan pengujian sistem menepati piawaian yang ditetapkan di peringkat kebangsaan ataupun antarabangsa;
  2. Rekabentuk yang dihasilkan mengambil kira dan memenuhi kehendak dan keperluan pengguna;
  3. Boleh dipercayai dari segi perancangan, pelaksanaan dan keberhasilan;
  4. Mesra pengguna;
  5. Jawatankuasa-jawatankuasa yang telah dibentuk seperti Jawatankuasa Pemandu dan Jawatankuasa Teknikal bagi memastikan tahap kualiti yang tinggi dikekalkan setiap masa; dan
  6. Penerangan mengenai strategi, pendekatan dan pengukuran prestasi dalam pengurusan pembekal sekiranya projek dilaksanakan secara outsource.
Wayfoward
  1. Berpotensi untuk berkembang dan mempunyai perancangan masa hadapan berserta dengan penambahbaikan dan outcome yang disasarkan dengan pelaksanaan perancangan tersebut; dan
  2. Penandaarasan dilaksanakan oleh organisasi di dalam dan di luar negara dalam usaha mempertingkatkan kualiti, penggunaan, keberkesanan dan impak sistem