- Kemahiran berkomunikasi dan Mendengar
- Kebolehan menyesuaikan diri dan memberi respon kreatif terhadap kegagalan dan halangan
- Pengurusan peribadi, keyakinan, motivasi untuk bekerja ke arah matlamat, kesungguhan untuk mengembangkan kerjaya sendiri dan bangga dengan pencapaian yang diperolehi
- Keberkesanan interpersonal dan kumpulan, kerjasama dan kerja berpasukan, kemahiran berunding
- Keberkesanan dalam organisasi, keinginan untuk berkhidmat, dan berpotensi sebagai pemimpin
Adele B. Lynn (2005) mengemukakan lima komponen dalam model kecerdasan emosi, iaitu:
- Kesedaran Kendiri dan Kawalan Kendiri: Kebolehan untuk memahami sepenuhnya diri sendiri dan menggunakan maklumat tersebut untuk mengurus emosi secara produktif.
- Empati: Kebolehan untuk memahami perspektif orang lain.
- Kemahiran Sosial: Kebolehan membina hubungan dan Ikatan yang iklas dan dapat menunjukkan sifat Penyayang, ambil berat dan konflik secara sihat.
- Pengaruh Peribadi: Kebolehan memimpin dan memberi inspirasi secara positif kepada orang lain, selain diri sendiri.
- Pengusaan Tujuan dan Visi: Kebolehan membawa ketulenan dalam kehidupan sendiri dan menjalani kehidupan mengikut niat dan nilai yang dipegang.
No comments:
Post a Comment