Friday, November 30, 2012

Pendidikan vokasional untuk kurangkan jurang pelajar lelaki dan perempuan


Oleh Lisa J. Ariffin 

KUALA LUMPUR, 24 Sept — Putrajaya hari ini melancarkan program latihan vokasional untuk mengurangkan jurang perbezaan antara jantina dimana pelajar perempuan terus melebihi pelajar lelaki di sekolah peringkat menengah.

Akhbar Straits Times (ST) di Singapura melaporkan hari ini kerajaan akan memperkenalkan di 15 buah sekolah untuk “memberi pendedahan kepada mereka yang lemah dalam bidang akademik bermula dari umur 13 tahun untuk mempelajari bidang vokasional seperti pertukangan dan pemasangan elektrik” untuk mereka terus berada di sekolah.

“Kita akan cuba untuk memastikan mereka tidak terkeluar dari sistem,” kata Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Dr Wee Ka Siong dipetik dari ST hari ini.

Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Dr Wee Ka Siong berkata mereka yang berada di dalam skim vokasional tersebut akan menerima sijil sebaik sahaja pembelajaran mereka tamat. — Gambar file

Beliau menambah, mereka yang berada di dalam skim tersebut akan menerima sijil sebaik sahaja pembelajaran mereka tamat, dengan sijil Tingkatan Empat untuk vokasional yang sama taraf dengan sijil Tingkatan Lima sekolah biasa.

Laporan ST turut berkata tujuannya untuk mengajar “mereka yang ketinggalan” untuk bekerja dalam kemahiran hidup, dan mengekalkan mereka di sekolah dan tidak berakhir di jalanan.

Fenomena “pelajar lelaki yang ketinggalan” ini disuarakan dalam Pelan Pendidikan Nasional peringkat awal yang dilancarkan bulan ini yang memberi amaran bahawa pelajar lelaki akan menjadi “masyarakat yang diketepikan dari segi pelajaran”.

Merujuk kepada pelan tersebut, akhbar ST turut melaporkan temubual bersama ibu bapa dan guru yang mencadangkan sesetengah pelajar lelaki yang mengalami kesukaran dengan ko-kurikulum akademik untuk dihantar ke latihan vokasional.

Berdasarkan laporan Unicef tahun lalu, dari 2005 hingga 2009, 34 peratus dari 500,000 pelajar sekolah rendah di Malaysia tidak ke sekolah menengah, kebanyakkannya lelaki, dengan 85 peratus yang berada dalam kelompok miskin.

Pelajar perempuan mewakili 70 peratus dari pengambilan universiti utama tempatan dan mempunyai keputusan lebih baik dalam peperiksaan dari sekolah rendah.

Pakar pendidikan Universiti Sains Malaysia Dr Abdul Jalil Ali berkata perubahan ke arah pendidikan vokasional boleh menjadikan semua pelajar mempelajari kemahiran hidup.

“Tidak semua boleh berjaya dalam bidang akademik. Negara juga memerlukan pekerja mempunyai kemahiran tinggi,” kata beliau kepada ST.

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan harus melihat semula teknik pembelajaran untuk mengkaji cara pembelajaran lelaki dan perempuan yang berbeza, dimana pelajar perempuan dapat belajar dengan lebih baik di kelas sementara lelaki lebih gemar untuk bersikap pasif.

Sumber: http://www.themalaysianinsider.com/

No comments:

Post a Comment