Tuesday, September 3, 2013

KEHAMILAN MINGGU KE-19

 
Pertumbuhan dan Perkembangan Janin ketika Hamil 19 Minggu
 
Dalam minggu-minggu sebelumnya, semasa dan selepas minggu ke-19 kehamilan anda, otak janin anda berkembang luar biasa cepatnya. Sistem-sistem lain terus bertumbuh.
  • Saiz janin sekarang sudah kira-kira 15 cm.
  • Apabila hamil minggu ke-19, otak janin tersebut tersusun dari berjuta-juta neuron motor. Neuron adalah saraf-saraf yang membantu otot-otot dalam otak berkomunikasi. Perkembangan yang baru dan berterusan ini akan membantu janin membuat gerakan sengaja atau tidak sengaja. Ia boleh menghisap jarinya, menggerakan kepalanya, atau membuat gerakan-gerakan lain yang mungkin dapat dirasai oleh ibunya
  • Pendengaran janin semakin baik ia menghampiri minggu ke-19. Ia mungkin boleh mendengar suara-suara dan perbualan dari luar. Suara dari luar sangat jelas didengarnya. Dia boleh mendengar orang bercakap, bersenandung dan bernyanyi!
  • Kulit janin pada minggu ke-19 ini ditutup dengan lapisan pelindung berwarna putih, berkilau seperti lilin, yang disebut verniks.
  • Di bawah verniks, bulu halus yang disebut lanugo masih terus menutupi kulit.
  • Pada minggu ke-19 kehamilan, buah pinggang janin sudah boleh berfungsi. Air seni atau urinnya dibuang ke poket ketuban Poket ketuban merupakan beg cecair dalam rahim yang mengandungi janin dan air ketuban. Plasenta ibu mengandung kemudiannya akan membuang kotoran tersebut. 
Kegemukan akan berlaku ketika hamil Itu perkara biasa. Lemak merupakan bahagian terpenting dalam pertumbuhan dan perkembangan janin sekitar minggu ke-19 kehamilan. Memilih lemak yang tepat adalah perkara yang amat penting sekali.
 
Pilihlah: Bahan makanan dari susu yang rendah lemak, daging tanpa lemak, Lemak yang terdapat dalam ikan, minyak tumbuhan (zaitun, kenari), kacang-kacangan, bijan, biji-bijian.
 
Hindari: Lemak yang terdapat dalam daging, produk-produk susu, barang-barang yang sudah matang, makanan-makanan yang perhangat (dipanaskan semula apabila sudah semalaman), kelapa, mentega. Lemak trans yang terdapat dalam margerin. (biskuit dan kerepek).
 
Aturkan: Pemakanan dan senaman yang baik agar kesihatan ibu dan janin dalam keadaan baik.
 
Perubahan pada Tubuh ketika Hamil 19 Minggu
 
Dalam minggu ke-19 kehamilan dan minggu-minggu sekitarnya, tubuh ibu terus berubah dan menyesuaikan untuk dapat menampung pertumbuhan baru dan keperluan selanjutnya dari janin.
  • Tubuh ibu semakin banyak menghasilkan darah.
  • Sistem peredaran darah ibu akan berubah, tekanan darah lebih rendah daripada kebiasaannya. Akibatnya, keadaan ibu mungkin akan merasa pusing, pening, mual-mual atau pengsan kalau anda berdiri atau bangun terlalu cepat.
  • Pada sekitar minggu ke-19 kehamilan, ibu mungkin anda mengalami hidung tersumbat, hidung berdarah, dan sakit kepala akibat bertambahnya aliran darah. Pelajari cara menangani masalah hidung.
  • Ibu mungki juga mengalami rasa perih atau pendarahan pada gusi. Pelajari tentang rawatan gigi selama hamil.
  • Pada usia kehamilan minggu ke-19, kapasiti paru-paru ibu terus meningkat dan boleh menyebabkan ibu akan bernafas agak cepat atau mengalami sesak nafas.
  • Saiz tutupan payudara ibu bertambah di sekitar minggu ke-19 kehamilan akibat kelenjar-kelenjar milk-duck yang membesar dan naiknya aliran darah. 

No comments:

Post a Comment