Tuesday, July 24, 2012

Sagu Gula Melaka Pencuci Mulut Di Musim Panas Atau Waktu Berbuka


Ramai kata susah nak dapat consistency yang lembut apabila membuat sagu gula Melaka. Kalau ia kenyal, rasanya kurang enak. Ia harus lembut sahaja apabila ditelan. Tak perlu kunyah.

Mungkin ramai tahu buat sagu gula Melaka. Tetapi Kjee yakin ramai jugak tak tahu macam mana nak dapat hasil yang lembut dan licin masuk ke tekak.

Sebenarnya tak susah buat kalau kita ikut cara pembikinan yang betul. Sebelum ini ada orang beri Kjee resipi. katanya 1 cawan sagu, 2 cawan air. First time Kjee buat, jadi kenyal. Tak tahulah samada hamba allah tu berikan Kjee resipi yang betul.

Anyway, atas dasar tak pernah puas hati dengan kegagalan, Kjee buat kali kedua tetapi Kjee standy by air panas dalam cerek. Dan masa buat (kali kedua) Kjee main tambah jer air sehinggakan Kjee rasa dapat consistency yang betul.

Kemudian menyesal pulak apabila tidak sukat betul2 air yang ditambah tadi. Yalah, kita kan suka nak kongsi resipi dengan kengkawan. So tak bolehlah main hentam jer bagi resipi kan?

Anyway, kali ketiga, Kjee buat macam ni. Kjee rendam dulu sagunya lebih kurang setengah jam. Kemudian Kjee jerang air dalam periuk mengikut ratio 1:4. Maknanya 1 sagu dan 4 air. Apabila airnya mendidih, Kjee masukkan sagu yang telah direndam dan ditoskan.

Kacau pantas2 guna api sederhana selama kira-kira 7 minit atau sampai tidak kelihatan 'mata ikan'. Mata ikan itu ialah sagu mentah yang masih kelihatan dalam biji2 sagu yang sedang dijerang itu. Maknanya, kita kena adjust sendiri sampai sagu betul2 masak.

Lepas itu, padam api dan tuang ke dalam acuan2 kecil, ramekins ataupun dalam satu bekas yang besar. Kemudian sejukkan di luar sebelum dimasukkan ke dalam peti ais.

Ada orang makan sagu gula melaka dengan curahan santan dan gula melaka. Tai Kjee lebih suka makan dengan curahan susu cair (evaporated milk) dan gula Melaka yang telah dimasak menjadi sirap dan dibubuh daun pandan.

Hidangkan ia sejuk. Amat sedap makan di musim panas.

Sumber: http://www.dapurkakjee.com/

2 comments:

Google+ Followers