Sunday, October 30, 2011

Hindari 6 Perkara Selepas Makan

  1. Hindari merokok - Hasil dari kajian membuktikan dengan menghisap sebatang roko sahaja sebaik selepas makan, menyamai dengan menghisap 10 batang rokok.
  2. Jangan minum teh - Daun teh ternyata mengandungi asid yang boleh mengakibatkan kandungan protien yang terkandung dalam makanan yang dimakan segera mengeras. Akibatnya, protien tersebut sukar dicernakan, adalah lebuh baik dengan meminum air kosong sahaja.
  3. Jangan terus mamakan buah - Makan buah sebaik sahaja selepas makan, menjadikan perut kembung kerana terlalu banyak air. Oleh itu, lebih baik memakan buah setelah 2 jam anda makan.
  4. Jangan mandi - Makan selepas makan akan meningkatkan aliran darah pada tangan, kaki, dan tubuh sehingga jumlah darah dikawasan perut dan sekitarnya menurun. Keadaan ini akan melemahkan sistem pencernaan dalam peru anda.
  5. Elakkan terlalu banyak berjalan - Berjalan yang terlalu banyak  selepas makan akan mengakibatkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi daripada makanan yang dimakan.
  6. Jangan terus tidur - Makanan yang anda makan tidak boleh diterima oleh sistem pencernaan dengan baik, sekiranya anda terus tidur selepas makan. Akibatnya, usus anda akan luka atau terkena jangkitan.


No comments:

Post a Comment