Thursday, August 9, 2012

Atlet berpuasa tetap menang emas Olimpik


Atlet warga Britain yang berasal dari Somalia iaitu Mohammad Farah atau lebih dikenali dengan gelaran Mo Farah telah memenangi pingat emas acara larian10,000 meter di Olimpik London 2012. Mo Farah berkata “Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan”.

LONDON - Mo Farah menciptakan sejarah baru setelah Berjaya temat di tempat pertama dalam acara berlari 10 ribu meter lelaki. Pelari keturunan Somalia itu meraih pingat emas dalam masa 27 minit 30 4 2saat. PingAT perak diraih pelari AS, Galen Rupp dan pingat gangsa diperoleh Tariku Bekele dari Ethiopia.

Sorakan puluhan ribu penonton yang berada Olympic Stadium, London, untuk menyambut kemenagan atlet tuan rumah tersebut.

Pencapaian Farah itu merupakan prestasi tertinggi Britain. Dia mengungguli dua atlet Britain sebelum ini, Mike McLeod dan Liz McGolgani yang merebut perak Olimpik 1984 dan 1988.

“Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan. Itu cukup menyulitkan saat saya harus berlatih keras,” ujar Farah. “Tapi saya tetap melakukannya. Hal itu berfungsi sebagai mengawal diri.”

Sumber: http://.www.republika.co

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers