Tuesday, November 12, 2013

Tubuh Anda yang Berubah Ketika 30 minggu kehamilan

Pada kehamilan minggu ke-30, tenaga tiga bulan kedua itu mungkin kelihatan sudah lama hilang. Anda mungkin merasa lelah kerana tubuh anda membawa berat janin tambahan dan rahim anda yang terus berkembang memberikan tekanan tambahan pada organ-organ dan sistem-sistem tubuh anda yang lain. Juga selama kehamilan minggu ke-30
 
Rahim anda terus meluas ke dasar sangkar rusuk anda.
 
Hormon-hormon terus melunak dan melonggarkan jaringan-jaringan penghubung di dalam tubuh anda ketika tubuh anda bersiap untuk kelahiran janin. Anda mungkin merasakan sakit pinggang, mungkin hanya pada satu sisi, dan juga sakit punggung bawah akibat rahim Anda yang berkembang.
 
Itu semuanya di pergelangan tangan! Dengan pembengkakan dan berat janin tambahan, kadang-kadang saraf pergelangan tangan Anda mungkin untuk sementara menjadi tertekan. 
  • Jika anda merasa kebas, geli, atau bahkan sakit di tangan anda, anda mungkin mengalami sindrom lorong karpal, yang mempengaruhi 25% wanita hamil.
  • Akibat-akibat ini seharusnya menghilang setelah janin Anda lahir.
  • Doktor anda mungkin menyarankan belat khusus pergelangan jika simtom-simtom anda menyulitkan Anda.
Kebas atau geli di tempat lain? Ketika anda hamil 30 minggu, rahim anda yang berkembang mungkin menekan saraf-saraf yang bersambung ke tungkai dan lengan anda, sehingga menyebabkan kaki, jari kaki, atau seluruh lengan anda geli. Ini normal bagi sebahagian wanita dan akan hilang selepas kelahiran janin anda.
 
Sesak nafas? Ini normal bagi wanita ketika anda hamil 30 minggu dan melalui kehamilan tiga bulan ketiga. Rahim anda berkembang dan menekan diafragma anda keluar dari tempatnya.
 
Anda mungkin merasa seolah-olah anda tidak mendapatkan cukup udara, yang boleh tidak menyenangkan.
 
Tetapi ingatlah, dengan dorongan progesteron tubuh anda, anda bernafas dengan dalam dan mendapatkan lebih banyak udara pada setiap nafas daripada sebelum anda hamil.
 
Petunjuk untuk pernafasan yang lebih baik selama kehamilan minggu ke-30 anda (dan kemudian!):
 
Bergeraklah dengan lambat. Apabila anda bergerak secara perlahan-lahan, paru-paru anda tidak perlu bekerja terlalu keras.
 
Memerlukan sedikit tambahan ruang bernafas? Sikap badan yang baik adalah kuncinya. Duduk dengan tegak memberikan kepada paru-paru anda lebih banyak ruang untuk meluas.
 
Tidur yang disangga juga memberikan lebih banyak ruang kepada paru-paru anda.
 
Pertumbuhan dan Perkembangan Janin Ketika Anda Hamil 30 Minggu
 
Selama kehamilan minggu ke-30 ini, janin anda terus bertambah berat secara stabil dan mempunyai lapisan-lapisan penyekat lemak yang penting pada tubuhnya.

Pada kehamilan 30 minggu, janin anda beratnya sekitar 1500 gram dan panjangnya kira-kira 27 cm dari puncak kepala sampai punggung, atau kira-kira sepanjang seikat saderi. (Tungkai dan kakinya menambah saiz ini beberapa cm lagi).
 
Sejak minggu ini sampai kehamilan minggu 37, janin anda mendapatkan pertambahan berat yang mengagumkan, iaitu 250 gram seminggu!
 
Janin anda mungkin menghasilkan gerakan-gerakan bernafas ketika ia menggerakkan diafragma secara berirama. Anda bahkan mungkin merasakan kedutan ringan di dalam rongga perut anda ketika ini terjadi.
 
Otak janin anda terus meluas dan berkembang, mewujudkan alur dan lipatan tambahan di permukaan otak. Lipatan - lipatan ini memberikan kepada jaringan otak janin anda ruang yang diperlukan untuk meluas ketika ia berkembang dan belajar sepanjang hidupnya.
 

No comments:

Post a Comment