Monday, November 11, 2013

Makanan Untuk Otak

Otak merupakan organ vital yang menjadi pusat mengawal tubuh badan, Adalah menjadi sangat penting bagi kita untuk menjaganya otak dapat berfungsi baik.

Berikut beberapa pengambilan makanan yang dapat membantu supaya otak dapat bekeja dengan baik;

1. Untuk Meningkatkan Konsentrasi

Konsentrasi yang baik bergantung pada kesihatan sel-sel otak. Sementara sel-sel otak memerlukan zat bernama myelin untuk terus membina diri.

Penggunaan omega 3 sangat membantu dalam pengeluaran myelin. Omega 3 terdapat dalam ikan, kacang walnut, labu dan biji rami.

Produk shaklee yang disyorkan ialah Omega Guard
2. Untuk mengangkat mood

Dalam otak mood diatur oleh seperangkat sel yang disebut neurotransmitters. Salah satu kunci dari neurotransmitters ini bernama dopamine. Meningkatnya dopamine akan membuat anda merasa senang, bersemangat, dan positif. Sedangkan menurunnya dopamine mengakibatkan sebaliknya.
Untuk meningkatkan dopamine, cuba pengambilan makanan yang mengandungi phenylalanine seperti kacang soya, badam, telur, dan daging

Produk shaklee yang disyorkan ialah Energizing Soy Protien



3. Untuk mempertajam ingatan

Kemampuan kita mengingat sesuatu bergantung pada pemberian nutrisi pada sel otak untuk membina sambungan.

Sayuran mememiliki kandungan terbaik vitamin E dan asam folat. Kedua nutrisi ini sangat baik untuk kesehatan otak dan dapat membantu mengurangi resiko penyakit lupa dan Alzheimer. Sayuran juga mengandung vitamin B6, dan B12 yang merupakan senyawa penting untuk mendobrak tingkat homocystein, yang dapat memicu sifat lupa dan bahkan penyakit Alzheimer.

Alpukat adalah salah satu buah yang kaya akan vitamin E nya. Selain digunakan sebagai makanan pelengkap, alpukat juga bermanfaat untuk mengurangi resiko penyakit penyakit Alzheimer.

Produk shaklee yang disyorkan ialah Vita-E Complex dan B-Complex









No comments:

Post a Comment

Google+ Followers