Wednesday, October 3, 2012

Cara Serikan Wajah & Langsingkan Tubuh Selepas Bersalin




Pun begitu, wanita yang sedang berbadan dua tidak lepas daripada mengalami perubahan terutama pada bentuk badan. Antara lain adalah, tubuh tidak lagi langsing, kulit wajah menjadi kusam serta tidak mulus dan beberapa masalah yang menjadi keluhan wanita sedang hamil. Perubahan hormon antara penyebab kenapa masalah ini sering kali menimpa setiap wanita yang sedang berbadan dua. Bahkan, sedikit sebanyak membuatkan seseorang itu berasa kurang selesa dengan penampilan dan ingin kembali menawan seperti sebelum hamil.
.
Stretch Mark

Stretch mark adalah garis-garis berwarna merah muda yang muncul pada kulit. Lama kelamaan, garis merah ini akan berubah menjadi garis berwarna putih. Stretch mark muncul kerana kulit mengalami peregangan dan elastis kulit tidak memadai menangani peregangan yang terjadi. Akibatnya, kulit seperti pecah dan timbul garis-garis atau guratan tersebut. Sebahagian besar wanita hamil, stretch mark tidak dapat dielakkan. Biasanya muncul saat usia kehamilan 4-5 bulan. Semasa peregangan terjadi, kemunculan stretch mark ini biasanya disertai rasa gatal

Pun begitu, jika seseorang memiliki kulit yang anjal, kemungkinan saat hamil dan setelah kelahiran tidak akan terjadi stretch mark. Biasanya, ini bersifat genetik. Jika ibu anda tidak mengalami stretch mark, mungkin anda juga akan terhindar daripada masalah ini.

Untuk mencegahnya, gunakan krim anti stretch mark yang mengandungi pelembap tinggi sedari awal kehamilan. Hindari juga penambahan berat badan yang keterlaluan sepanjang tempoh kehamilan. Pun begitu, anda harus ingat kemunculan stretch mark juga bergantung pada tingkat kekenyalan kulit seseorang. Stretch mark boleh berlaku biarpun anda sudah melahirkan bayi.

Mask Of Pregnancy

Wanita yang sedang hamil turut mengalami mask of pregnancy, di mana warna kulit wajah tidak sama terutama di bahagian dahi dan pipi serta warna yang lebih gelap pada lipatan-lipatan. Untuk mencegahnya, gunakan krim yang mengandungi 15 SPF. Hindari terdedah atau berada di bawah sinaran matahari dalam tempoh yang lama.

Jerawat dan kelemumur Meningkatnya produksi hormon progesteronsecara tidak langsung akan meningkatkan pengeluaran minyak sehingga menyebabkan kulit wajah dan kepala berminyak. Akibatnya, jerawat dan kelemumur menjadi masalah yang dialami sepanjang anda hamil.

Untuk mencegahnya, cuci muka lebih kerap daripada biasa, tetapi jangan terlalu kerap sehingga menyebabkan kulit kering. Untuk mencegah kelemumur, cuci rambut dengan lebih kerap dari biasa.

Kegemukan

Penambahan berat badan memang sepatutnya terjadi ketika kehamilan kerana janin dalam kandungan semakin hari semakin membesar. Namun, jika selepas melahirkan berat badan anda masih tidak turun, anda harus melakukan diet dan senaman. Pun begitu tidak boleh keterlaluan terutama bagi wanita yang menyusukan anak. Apa yang penting, anda harus mendisiplinkan diri bagi memastikan kalori dalam tubuh seimbang dengan apa yang dikeluarkan.

Diet yang baik adalah jumlah pengambilan makanan, jenis makanan, dan jadual makan. Selain itu, perhatikan jenis makanan terutama bagi anda yang menyusu bayi. Pastikan susu yang dihasilkan mengandungi khasiat yang baik untuk bayi. Justeru, pilih jenis makanan yang
tepat seperti sayur dan buah yang kaya dengan serat, karbohidrat kompleks, protein rendah lemak dan perbanyakan minum air putih.

Sebaik-baiknya, anda mengambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Melalui kaedah ini, anda tidak perlu terseksa menahan lapar dan juga akan membantu proses pembakaran agar dapat berlangsung dengan maksima. Yang penting anda tidak lupa untuk bersenam. Mulailah dengan senaman ringan seperti joging atau mengayuh basikal di rumah. Setelah tubuh kembali pulih daripada luka bersalin, barulah anda menambah kaedah senaman. Diet cara yang tepat disertai dengan senaman adalah cara yang sihat untuk tubuh dapat kembali langsing.

Sumber: http://www.mingguanwanita.com.my/

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers