Thursday, April 21, 2011

Islam Mengangkat Martabat Wanita


Seringkali muncul di dada-dada akhbar perihal isu hak wanita yang ditindas. Ada golongan tertentu yang mendakwa ada ayat-ayat al-Qur’an yang mendiskriminasi kaum wanita sehinggakan ada yang menganggap Rasulullah S.A.W. sebagai kuat nafsu! Adakah benar Islam meletakkan taraf wanita lebih rendah berbanding lelaki?

Sebelum kita terus membuat andaian atau menjawab persoalan ini, mari kita perhatikan apa isu-isu yang menyebabkan ada orang menganggap wanita ditindas dalam Islam. Pertama, isteri wajib taat kepada suami tetapi suami tidak perlu kepada isteri. Kedua, wanita mendapat kurang harta pusaka berbanding lelaki. Ketiga, kuasa talak terletak di tangan lelaki. Tidak pernah kita dengar seorang wanita menceraikan suaminya! Terdapat banyak lagi pertikaian namun cukup dengan mengambil 3 contoh ini sebagai perbandingan.

Apabila kita melihat contoh-contoh di atas, akal yang mudah melatah akan membenarkan kenyataan bahawa taraf wanita lebih rendah berbanding lelaki. Namun, penulis bersetuju dengan kata-kata Dato’ Dr Fadzilah Kamsah bahawa walaupun lelaki dan wanita berbeza, tapi kedua-keduanya ada keistimewaan tersendiri. Perbezaan antara jantina tidak meletakkan mana-mana pihak lebih baik dari yang lain.

Cuba lihat dari sudut begini: wanita wajib taat kepada suami tetapi lelaki pula wajib taat kepada ibunya tiga kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetap harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak wajib menyara suami dan anak-anaknya, manakala lelaki menerima pusaka yang lebih, namun digunakan bagi menanggung perbelanjaan sekeluarga. Begitu juga dengan soal perceraian. Kajian saintifik telah mendedahkan bahawa umumnya wanita lebih beremosi berbanding kaum lelaki. Maka, Allah meletakkan kuasa talak di tangan lelaki, tetapi mengizinkan kaum wanita menuntut fasakh.

Mengapa kita tidak memerhatikan pula kekurangan yang ada pada kaum lelaki? Contohnya, lelaki yang telah berkahwin kena menanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuannya yang belum berkahwin dan dosa anak lelakinya yang belum baligh. Isteri tidak dibebani dengan dosa orang lain. Jika isteri berbuat baik, maka pahala dapat kepadanya dan kalau berbuat tidak baik dosanya ditanggung oleh suaminya!

Selain itu, si suami wajib memberi nafkah pada isteri. Haram bagi suami menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya. Lelaki, terutamanya yang sulung juga perlu menjaga ibubapanya apabila sudah berumur, tetapi tidak bagi wanita. Kalau nak dibayangkan beratnya tanggungan lelaki seperti gunung. Itu sebabnya mengikut kajian umur orang perempuan lebih panjang berbanding lelaki. Lelaki mati cepat kerana terpaksa menanggung beban tanggungjawab yang lebih besar.

Oleh: abulutfi

Sumber: http://kuliyyah.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment