Melihat lebih dari segi politik, kurikulum yang terdiri daripada amalan-amalan yang membawa maksud khusus dan kepentingan dalam masyarakat. Kurikulum ini bertindak, maka, sebagai saluran kuasa-kuasa lain dan konflik dalam masyarakat. Ia diserap dalam perbahasan kompleks sosial, budaya, politik, dan ekonomi dan konflik mengenai siapa yang boleh "memilih" untuk dimasukkan apa yang diambil kira sebagai "pengetahuan rasmi." Di sesetengah negara, kurikulum sekolah yang dinyatakan di peringkat kebangsaan, sebagai negara kurikulum. Ia mengenakan kesan yang kuat ke atas pelajar, penstrukturan cara di mana mereka memahami dunia mereka hadapi, menggalakkan norma tingkah laku yang boleh diterima dalam masyarakat, dan berfungsi untuk menghasilkan semula struktur politik, sosial, dan kelas.
Mana-mana usaha untuk mengubah kurikulum, pusat persekolahan, boleh menghantar gelombang kejutan seismik melalui sekolah-sekolah dan seterusnya ke dalam masyarakat itu sendiri. Kebanyakan perubahan kurikulum berikut formula mudah ini:
- Satu wawasan pilihan masyarakat dikenalpasti.
- Syarat-syarat untuk kewujudan satu masyarakat yang kemudiannya dikenalpasti.
- Peranan sistem pendidikan dan kandungan dan bentuk bahawa kurikulum yang perlu diambil untuk mencapai matlamat ini adalah sosial diperjelaskan.
- Penyerahan cara untuk mereka hujung kemudiannya digubal, mengakibatkan perubahan kepada bentuk dan perubahan kepada masyarakat kurikulum yang sedia ada.
Formula ini menyokong proses di mana kebanyakan perubahan kurikulum adalah alasan keluar, dirancang, dan dilaksanakan. Perubahan kurikulum, oleh itu, adalah satu tindakan politik, didorong oleh tafsiran tertentu tujuan pendidikan, aspirasi untuk masa depan, dan idea-idea tentang jenis orang bahawa masyarakat yang menjangka untuk keluar dari sekolah. Perubahan kurikulum berlaku apabila tercetus krisis pendidikan dimana, status quo pendidikan diserang untuk membawa yang berbeza, seolah-olah masa depan yang lebih baik. Kurikulum, kemudian, merupakan perwakilan tertentu realiti dan merupakan satu set mesej tentang masa depan. Ia mewakili apa yang diambil kira sebagai "pengetahuan rasmi."
Sumber: Ben Williamson, 2013: The Future of the Curriculum
How to Find the Best Casino Games at Casinos Without Commission
ReplyDeleteYou can be 통영 출장마사지 one 통영 출장마사지 of those 창원 출장샵 casino 세종특별자치 출장마사지 lovers who have no interest in gambling at all. The casino has the best 구미 출장안마 online slots for you.