Monday, February 22, 2010

Membina kreativiti anak anda melalui pemainan

Apabila anak anda mencapai tahap untuk mula berdikari dan mengawal bahasa pertuturan, maka dia sudah bersedia untuk membina kemahiran baru. Kita sebagai ibubapa seharus peka dengan perkembangan ini dan pandai memilih permainan yang sesuai, bukan sahaja selamat tetapi membantu perkembangan minda serta kreativiti anak anda. Selari dengan usianya, anak anda lebih gemar menggunakan daya kreativiti hingga boleh mencabar mindanya. Pun begitu kita sebagai ibubapa mereka, kita perlu membuat pengawasan, kerana mereka (anak anda) masih belum dapat membeza barangan yang bahaya atau tidak. Antara permainan yang sesuai ialah seperti berikut.

Permainan Blok. Permainan ini amat popular dah mudah dididapati di kedai-kedai atau pasaraya. Dengan pelbagai warna yang ceria dan terang pada blok tersebut dapat menarik minat anak anda terhadap pemainan blok tersebut. Dengan bermain blok, anak anda akan membina beberapa objek yang terlintas dalam fikiran mereka, contohnya rumah, kereta, lori, dan bermacam bentuk yang pernah mereka lihat. Permainan blok ini bukan sahaja memberi hiburan kepada mereka (anak anda), tetapi ia membantu anda berfikir dan mengembang kreativiti minda mereka.

Mewarna dan Menggunting. Mewarna dan menggunting adalah benda yang sememang tidak beberapa digemari ibubapa, alat tersebut bukan sahaja menyebab kekotoran tetapi mampu mendatangkan bahaya kepada kanak-kanak. Namun begitu pemainan ini sebenar membantu perkembangan otak sebelah kanan anak anda. Menurut pendapat pakar, untuk melahirkan anak genius perkembangan otak kiri dan kanan haruslah selari. Walau bagaimanapun anda seharus pandai memilih alat permainan yang sesuai dan tidak berbahaya kepada anak anda.

Kerja Olok-olok. Ada banyak kerjaya yang cuba ditiru oleh anak anda contohnya guru, polis, jururawat, doktor dan sebagainya. Sekiranya anak anda minat memasak belilah permainan perlatan memasak, dengan ini timbulah daya imaginasi dalam fikiran mereka untuk meniru cara ibu mereka memasak di dapur.

Kreativiti kanak-kanak seharus dipupuk oleh ibubapa, jangan biar mereka membina kebolehan dan kemahiran bersendirian. Kanak-kanak biasanya mengalami perkembangan pantas sehingga kita kadang-kadang kita tidak sedar dengan situasi tersebut. Sekarang anda melaku beberapa aktiviti dan pemaina yang lebih kreatif dan menghiburkan, sesuai dengan perkembangan anak anda. Manafaatlah kebolehan mereka (anak anda) dengan menyeluruh, agar mereka mampu mengukuhkan keupayaan fizikal dan mental, untuk menghadapi cabaran-cabaran dan pengalaman yang baru. Ada pendapat beberapa pakar perkembangan kanak-kanak, usia yang paling sesuai untuk membina daya kreativiti anak anda ialah ketika usia mereka bermula 3 tahun. Namun begitu masih belum terlambat bagi ibubapa yang mempunyai anak yang melebihi dari tiga tahun. Apa yang penting kita haruslah sentiasa memerhatikan setiap perkembangan anak kita. Akhir sekali luangkanlah lebih banyak masa untuk berbual-bula dengan anak anda, tumpukanlah setiap perkataan andak anda. Galakkan dia bercerita setiap aktiviti harian mereka, kerana ini akan meningkatkan keupayaan minda mereka.


No comments:

Post a Comment