- Proses yang membolehkan seseorang individu atau kumpulan untuk mencapai potensi yang sepenuhnya.
- Kedua-duanya berkongsi banyak persamaan yang menjadikan ia boleh diterima untuk dijadikan garis panduan kepada perkara biasa yang dilakukan oleh coaches and mentors samaada secara formal iaitu berbayar (professional) atau tidak formal iaitu tidak berbayar (philanthropic).
- Tinjauan terhadap keperluan, motivasi, keinginan, kemahiran dan proses untuk membantu seseorang individu untuk berubah secara berterusan dapat dilakukan dengan mudah.
- Teknik menyoal digunakan untuk memudahkan pelatih melihat sendiri proses bagi mengenalpasti jalan penyelesaian dan tindakan daripada mengambil pendekatan secara arahan sepenuhnya.
- Beri sokongan kepada pelatih dalam merangka matlamat sebenar dan cara menilai keberkesanan ke arah mencapai matlamat tersebut.
- Perhati, dengar dan berikan soalan kepada pelatih bagi memahami situasi pelatih.
- Penggunaan alat dan teknik yang kreatif meliputi latihan satu kepada satu (one-to-one training) , pemudahcaraan, kaunseling dan rangkaian hubungan.
- Komitmen untuk bertindak dan membangunkan perkembangan kendiri dan perubahan perlukan galakan.
- Coach sepanjang masa memberikan sokongan berdasarkan pandangan, cara hidup dan harapan tetapi tidak menilai berdasarkan persepsi yang negatif.
- Memastikan pelatih membangunkan kompetensi kendiri dan bukannya penggantungan yang tidak sihat (Coaching and mentoring)
- Menilai hasil proses menggunakan alat pengukuran yang sesuai bagi memastikan pelatih mendapat matlamat kendiri.
- Menggalakkan pelatih untuk terus meningkatkan keupayaan kendiri dan membina kesepakatan di mana perlu supaya matlamat tercapai.
- Berkerja dalam lingkungan keupayaan kendiri.
- Memiliki kelayakan pengalaman di dalam bidang yang diperlukan oleh pelatih.
- Bina hubungan baik untuk memastilan pelatih mendapat perkhidmatan dan program yang sepatutnya.
Kunci utama executive coaching adalah :
- mempunyai jejak rekod (track record) secara professional dan peranan secara eksekutif.
- bekerja secara eksklusif dengan high flyers atau dengan mereka yang mempunyai keupayaan high-flyer.
- bekerja mengikut struktur organisasi dan tanpa mengira kedudukan dan pangkat.
- memberikan / menawarkan perkhidmatan dengan penuh kerahsiaan.
- bekerja secara ‘kapten sebuah industri’ dan sebagai ketua yang bertanggungjawab.
2. Soal Jawab.(Questionaire)
3. Latihan Reflektif
4. Temuduga (Interview)
5. Penilaian menerusi bentuk penulisan dan amali.
6. Performance dan performance reviews.
- Berlaku samada secara bersemuka ataupun secara komunikasi elektronik, cth : e mail,dll
- Coaching dan mentoring memainkan peranan amat penting dalam membantu perubahan secara signifikan terhadap kehidupan seseorang.
- Coaching menawarkan bantuan dan motivasi persekitaran kepada pelangan untuk menerokai apa yang dikehendaki dalam kehidupan, di samping mencapai aspirasi bagi memenuhi keperluannya.
- Teknik mendengar pelbagai masalah, berkongsi pengalaman lepas dan kesungguhan untuk mencari jalan penyelesaian akan dapat membantu perkembangan dan pembangunan individu klien semasa sessi coaching
- Coach berperanan dalam membantu mengekalkan motivasi dan komitmen bagi mencapai sesuatu matlamat yang klien harapkan
- Personal Coaching lebih menekankan kepada perspektif individu berbanding Business Coaching yang dijalankan di peringkat organisasi secara berkumpulan.
- Memanafaat potensi secara aktif
- Mengenal pasti dan membina kemahiran.
- Membina aktiviti berdasarkan rekabentuk yang memenuhi keperluan dan gaya pembelajaran klien.
- Menghapuskan masalah prestasi yang spesifik.
- Dapat memfokus kepada kemahiran diri, sama ada yang tidak dapat ditonjolkan atau kesan daripada latihan berasaskan tradisional.
- Menyediakan hubungan dan jaringan bantuan dengan kerjaya atau cita-cita kehidupan masa depan klien.
- Dilaksanakan dalam kehidupan sebenar.
- Amat berkesan apabila digunakan sebagai alat untuk menyokong latihan inisiatif untuk memastikan kunci kemahiran dapat dipindahkan dalam kehidupan sebenar.
- Coaches dan mentor memindahkan kemahiran tinggi kepada klien.
- Memindahkan keseluruhan kemahiran baru (menukarkan prosedur, sistem baru.
- Kebanyakkan program adalah umum dan tidak sesuai dengan keperluan individu.
- Secara umumnya penyampaian perlu melengkapkan tahap setiap modul, maka ruang (masa dan tempat) adalah terlalu kecil untuk melaksanakan program (pengetahuan, kemahiran atau kedua-duanya).
- Tidak pernah memenuhi keperluan dalam suasana pekerjaan sebenar bagi memastikan perpindahan kemahiran lebih berkesan.5. Lebih sesuai untuk memindahkan pengetahuan dan sebahagian khusus kemahiran berbanding dari membina kualiti peribadi atau kompetensi.
- Membongkar isu dan masalah peribadi melalui perbincangan dalam urutan untuk mengurangkan salah faham atau membina kesedaran diri dengan lebih baik.
- Tujuan kaunseling adalah mengetuai terhadap aksi diri klien untuk mencapai objektif mereka.
Konsultan (Rundingan)
- Fokus kepada membina latihan, proses dan struktur organisasi.
- Peranan umum lebih strategik dan kerapkali digunakan untuk diplomasi dan rekabentuk kasar/luas yang berkisar pertukaran program.
- Kekerapan rundingan bergantung kepada nasihat pakar tentang isu khusus dan proses organisasi.
- Consultancy kerapkali dibina dalam menyediakan penyelesaian khusus pemasalahan dan keperluan urusan kerja.
- Consultancy diperlukan untuk organisasi, berbanding pekerja/klien untuk meningkatkan kemahiran dalam pekerjaan mereka.
- Coaching tidak mempunyai maksud yang sama dengan terapi walaupun secara teorinya dari segi pengetahuan sedia ada, model dan tekniknya ada di dalam bidang psikologi dan lain-lain terapi, seperti gestalt dan perlakuan terapi kognitif, yang mempunyai kepenggunaan yang luas dalam kontek organisasi dan peribadi.
- Perkara penting antara coaching dan terapi ialah coaching tidak memerlukan penyelesaian. Perlu untuk menyelesaikan masalah serius seperti motivasi yang rendah, rasa rendah harga diri ataupun prestasi kerja yang buruk. Coaching dan mentoring adalah lebih menjurus kepada kaedah praktikal untuk merancang dan meletak matlamat dalam waktu yang ditentukan.
- Coaching dan mentoring biasanya dijalankan di premis yang disediakan dan pelanggan juga sedar dan tahu mereka tak perlu rawatan penyembuhan. Biasanya seseorang yang menjalani coaching dan mentoring akan mencapai matlamatnya walaupun keseluruhan masalah yang ada belum selesai. Jikalau kaedah coaching dan mentoring tidak menyelesaikan masalah yang ada, mungkin rawatan terapiutik boleh digunakan.
- Coaching dan mentoring adalah latihan jangka pendek yang bukan bertujuan untuk menilai individu yang memerlukan rawatan teraputik. Walaupun begitu, coaching dan mentoring mempunyai had dan batasan dalam membantu pelanggan yang merasakan program coaching dan mentoring tersebut tidak dapat menyelesaikan masalah.
- Jurulatih dan mentor selalu memantau kemajuan pelatih dan memerhati sebarang tanda-tanda kegagalan program coaching dan mentoring supaya dapat merujuk pelanggan tadi kepada pakar terapi. Ada juga jurulatih yang menjalankan program coaching dan mentoring mirip kepada perantaraan terapiutik.
- Kebanyakan jurulatih coach dan mentoring tidak mencampuradukan program coach dan mentoring dengan terapi asli. Mereka akan menunjukkan pelanggan kepada pakar terapi apbila diperlukan.
Hubungkait antara coaching, terapi psikologi dan kaunseling
atikel yg menarik... tq adam
ReplyDeleteTerima kasih... semoga kita dapat berkongsi ilmu dan maklumat bersama...
ReplyDeleteTQ VERY MUCH.,... AMAT BAGUS... MOGA ALLAH MURAHKAN REZKI MU BERKONGSI...
ReplyDeleteSama-sama..
ReplyDelete