Monday, December 31, 2012

Cara Menjaga Gusi Bayi Dan Gigi Yang Baru Tumbuh

Oleh: Muhamad Ilyasa

Sesuai perkembangan fizikal bayi, pada usia enam bulan bayi tumbuh gigi. Setelah bayi tumbuh gigi, perlu dua jenis penjagaan penting yang berkaitan dengan kesihatan bayi, iaitu menjaga gusi bayi dan menjaga gigi bayi. Kedua penjagaan ini perlu dilakukan kerana gusi dan gigi bayi yang baru tumbuh masih lemah sehingga perlu selalu dijaga kebersihannya.

Menjaga gusi bayi boleh dilakukan dengan mengelap gusi bayi setelah ia minum susu. Gunakan kain yang lembut untuk mengelap. Setelah si bayi selesai makan dan minum susu, lap gusinya dengan menggunakan kain lembut yang dibasahi air suam. Boleh juga menggunakan kain tipis yang juga dicelupkan ke air suam, lalu dibalutkan pada ibu jari. Jika tidak mampu melakukannya setiap si bayi selesai makan dan minum, setidak-tidaknya dilakukan dua kali sehari, iaitu pada pagi dan menjelang tidur malam serta perhatikan juga makanan bayi.

Salah satu proses penjagaan gusi bayi ialah dengan tidak membiarkan bayi tidur sambil minum susu botol. Membiarkan bayi tidur sambil minum susu dengan botol susunya akan mengotori dan merosakkan gusi.

Menjaga gigi bayi pula, boleh dilakukan sejak bayi tumbuh gigi. Mulailah membeus gigi bayi sehari dua kali, iaitu pada waktu pagi selepas sarapan dan menjelang tidur. Gunakan beus khusus bayi yang berbulu lembut dan berukuran kecil. Tidak perlu ubat gigi, cukuplah dengan menggunakan air bersih sahaja.

Setiap kali bayi seselai makan atau minum susu, biasakan memberinya air putih. Air yang diminum akan membersihkan sisa makanan atau susu yang tertinggal di sela-sela gigi, sekaligus membersihkan gusi. Ini juga merupakan cara menjaga gusi bayi dan gigi bayi.

Walaupun bayi tumbuh gigi yang pertama merupakan gigi susu yang bersifat sementara dan akan tanggal serta digantikan gigi kekal, menjaga gigi bayi adalah tetap penting. Gigi susu yang tidak dijaga kebersihannya akan rosak, bahkan busuk. Jika ini terjadi, akan mengakibatkan radang pada gusi. Gusi yang meradang akan menyebabkan waktu tumbuh yang lambat dan kualiti gigi kekal yang buruk.

Sumber: http://nama-bayi.org/

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers