Friday, December 14, 2012

Nasihatlah diri ini

“Carilah hatimu pada tiga tempat. Cari hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Jika kau idak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!”.

Imam Al-Ghazali

"Wahai anakku, jagalah dirimu supaya tidak terlalu condong kepada dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana kamu diciptakan Allah bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunia".

Lukman al-Hakim kepada Anaknya

"Barangsiapa banyak tertawanya, nescaya kurang disegani. Barangsiapa banyak guraunya, nescaya ia dianggap ringan. Barangsiapa memperbanyakkan sesuatu, nescaya ia menjadi terkenal dengan sesuatu itu. Barangsiapa banyak perkataannya, nescaya banyak jatuhnya (jatuh dalam kesombongan. Baramgsiapa kurang malunya, nescaya kurang wara'nya. Barangsiapa kurang wara'nya, nescaya mati hatinya".

Saidina Umar Al-Khattab (r.a.)

"Jika kau memerlukan nikmat dunia, cukuplah Islam sebagai nikmatmu. Jika kau memerlukan keasyikan, cukuplah taat pada Allah sebagai keasyikanmu. Dan jika kau memerlukan pengajaran, cukuplah maut itu sebagai pengajaran bagimu".

Saidina Ali bin Abi Thalib (r.a.)

“Orang yang cerdas ialah orang yang takwa. Orang yang dungu ialah orang yang derhaka. Orang yang dusta ialah orang yang khianat. Orang yang benar ialah orang yang dapat dipercayai.”

Saidina Abu Bakar As-Siddiq (r.a.)
 
“Bingung dalam memikirkan dunia akan menjadikan hati gelap, sedangkan bingung memikirkan akhirat akan menjadikan hati tenang.”

Saidina Utsman bin Affan (r.a)
 
"Jika Engkau ingin hidup, Selamat agamamu Aman kedudukanmu dan terjamin harga dirimu. Lisanmu janganlah menceritakan keaiban orang lain, kerana kamu juga mempunyai keburukan dan orang lain juga mempunyai lisan. Jika kedua matamu melihat keburukan orang lain maka diamlah dan katakan : Wahai mata! Mata orang lain lagi jeli melihat keburukanku. Bergaulah dengan baik dan jauhilah orang yang memusuhimu, berpisahlah dengan dia, namun dengan cara yang baik".
 
Imam Syafie

 “Sebaik-sebaik kaya ialah hati. Sebaik-sebaik bekal ialah takwa. Seburuk-buruk buta ialah buta hati. Sebesar-besar dosa ialah dusta. Sejelek-jelek usaha ialah memungut riba. Seburuk-buruk makanan ialah memakan harta anak yatim. Siapa yang memaafkan orang lain akan dimaafkan Allah dan siapa yang mengampuni orang akan diampuni Allah.”

Ibnu Mas'ud (r.a)

"Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Barangsiapa  mengejar ridha Allah meskipun manusia marah, niscaya Allah akan mencukupkannya dari kebergantungan kepada manusia. Dan barangsiapa mengejar ridha  manusia dengan kemarahan Allah, niscaya Allah akan menyerahkannya kepada manusia".
 
Nasihat Saidatina Aisyah kepada Muawiyah
 
“Bersabarlah engkau di atas Sunnah. Bersikaplah sebagaimana kaum itu (salaf) bersikap. Katakanlah sebagaimana yang mereka katakan. Tahanlah dirimu sebagaimana sikap mereka menahan diri dari sesuatu. Dan titilah jalan salafmu yang shalih. Kerana sesungguhnya sudah cukup bagimu apa yang membuat mereka cukup.”

Khalifah Umar bin Abdul Aziz

1 comment:

  1. Alhamdulillah, perkongsiaan yang bermanfaat . Terima kasih. :)

    ReplyDelete