Friday, December 28, 2012

Zat MAKRO dan MIKRO untuk Tanaman

Kandungan Zat Makro dan Mikro amat diperlukan oleh tanaman. Kekurangan zat tesebut boleh menggangu proses pertumbuhan dan pembesaran tanaman. 
 
Zat Makro
  1. Nitrogen, N: Untuk menyuburkan tanaman dan berperanan dalam pembentukan klorofil pada daun. Klorofil digunakan untuk melaksana-kan proses pemasakan makanan dan akan disalurkan ke seluruh bahagian tumbuhan.
  2. Posforus, P: Diperlukan oleh tanaman semasa pertumbuhan, pembungaan, pemasakan buah dan pembentukkan biji.
  3. Kalium, K: Berfungsi untuk memperkuatkan struktur tanaman, kerana kalium dapat menguatkan sel-sel tisu dan juga fiber tumbuhan dari bahagian akar sehingga daun, bunga dan buah tidak mudah gugur. Kajian saintifik juga menunjukkan yang unsur Kalaium juga dapat membantu penyerapan makanan dengan lebih berkesan.
  4. Magnesium, Mg: Berfungsi untuk menambahkan kandungan fosfat dalam tanaman.
  5. Kalsium, Ca: Berfungsi untuk merangsang akar, batang dan dan buah.
  6. Sulfur, S: Berperanan dalam pembentukan bintil-bintil akar dan membantu tanaman menjadi subur dan sihat.
Zat Mikro
  1. Besi, Fe: berfungsi sebagai pembentukan klorofil.
  2. Manganese, Mn: Diperlukan oleh tanaman untuk pembentukan klorofil.
  3. Zink, Zn: Kekurangan zat ini akan menyebabkan pertumbahan tanaman terbantut dan daun mati sebelum waktunya.
  4. Boron, B: Berperanan sebagai agen pengangkutan dalam tumbuh-tumbuhan. Nutrien Boron yang mencukupi dan membantu meningkatkan kualiti dan hasil yang tinggi untuk tanaman. Kekurangan zat ini menyebabkan mati pada pucuk muda.
  5. Tembaga, Cu: Dipelukan dalam membantu dalam pembentukkan klorofil. Jika tanaman atau pokok masih muda yang kekurangan Cu akan akan menyebabkan pucuk-pucuk daun mati
  6. Molibdenum, Mo: Jika tanaman yang kekurangan zat ini menyebabkan tidak terbentuknya bunga, daun-daunnya tidak tumbuh dan tanaman terbantut.

No comments:

Post a Comment