Friday, December 14, 2012

PENDAWAIAN TERSEMBUNYI

Pemasangan Pendawaian Tersembunyi
 
Pendawaian elektrik boleh dilakukan sama ada secara permukaan atau tersembunyi. Pendawaian tersembunyi biasanya dilakukan ketika kaperingkat pembinaanpbangunan. Dalam sistem ini, kabel atau pembuluh dipasang di dalam dinding atau siling dan tidak kelihatan langsung, kecuali penghujung kabel yang digunakan untuk sambungan ke terminal aksesori-aksesori. Dimana kita boleh tengok sistem ini? Contoh paling mudah ialah di rumah kita sendiri (rumah batu). Kita boleh nampak kotak soket, kotak suis, lampu dan juga kipas dekat dinding atau siling, tetapi kita tak nampak sebarang kabel diluar dinding dan siling. Inilah dinamakan sistem pendawaian tersembunyi untuk tujuan kekemasan dan memberi perlindungan kepada kabel untuk tempoh yang lebih lama
 
Jenis Pendawaian Tersembunyi



Pendawaian Tersembunyi menggunakan pembuluh
 
 

Pendawaian Tersembunyi menggunakan kabel bertebat
 
Kaedah pemasangan kabel
  • Pendawaian tersembunyi boleh dibuat samada semasa bangunan sedang dibangunkan atau bangunan sudah siap. Jika bangunan itu telah siap, proses memecah dinding konkrit untuk menebuk alur hendaklah dilakukan mengikut saiz dan ukuran kondiut serta ketebalan kabel yang hendak ditanam
  • Jika bangunan itu sedang dalam pembinaan, kondiut atau kabel hendaklah diletakkan sebelum dinding di lepa (plaster). Ini memudahkan dan melancarkan kerja-kerja pendawaian dilakukan.
  • Saiz lurah akan ditandakan terlebih dahulu pada dinding atau lantai. Bahagian yang ditanda itu kemudiannya akan dipotong dengan menggunakan mesin pencanai dan dibuang atau dipecahkan dengan menggunakan tukul dan pahat
  • Bagi kedalaman lurah dinding untuk memasukkan kondiut berukuran saiz 25mm kedalamannya ialah 40mm dan bagi kondiut berukuran 19mm kedalaman lurah dinding ialah 30mm.
  • Bagi kedalaman lurah dinding untuk menanam kabel biasanya berukuran antara 12mm hingga 20mm juga mengikut ketebalan kabel yang hendak ditanam.
  • Kabel boleh dibentangkan terus pada lurah dan diklip pada bahagian batu supaya tidak terkeluar daripada laluannya ketika kerja-kerja melepa dilakukan.
  • Ketika menebuk lurah, elakkan membina laluan kabel di tempat-tempat berikut untuk mengelakkan kerosakan kabel:
          a) Ruang untuk menggantung gambar, jam dan hiasan rumah
          b) Di atas bahagian tingkap dan pintu
          c) Tiang sokongan
 
Pendawaian Tersembunyi yang telah siap dipasang
Kebaikan pendawaian tersembunyi:
  • Pendawaian jenis ini lebih kemas / cantik.
  • Selamat kerana tidak terdedah kepada kerosakan mekanikal, bahan kimia dan haba.
  • Tahan lama
Kelemahan pendawaian jenis ini:
  • Apabila ada kerosakan sukar untuk diperbaiki
  • Memerlukan kos yang tinggi untuk membaiki kerosakan kabel
  • Punca kerosakan sukar dikesan
  • Kebarangkalian terkena paku akibat ketukan pengguna.
Ciri-ciri pemilihan sistem tersembunyi
  • Bekalan voltan jenis 1 atau 3 fasa;
  • Keseluruhan bangunan diperbuat daripada batu dan simen;
  • Memerlukan suasana bangunan yang kemas dan cantik;
  • Kerosakan mekanikal dapat dikurangkan;
  • Bilangan kabel yang perlu dipasang banyak;
  • Memerlukan tempoh ketahanan kabel lebih lama;
  • Kadar kuasa beban yang dipasang kecil
Jenis-Jenis Kabel
Jenis kabel yang digunakan bagi sistem ini adalah sama dengan sistem permukaan bergantung kepada kaedah pendawaian dan perlindungan mekanikal yang dibuat:
  • Pendawaian tersembunyi menggunakan pembuluh : kabel PVK
  • Pendawaian tersembunyi tanpa pembuluh : kabel PVK/PVK
Langkah-langkah untuk melakukan pemasangan Pendawaian Tersembunyi
Rajah di bawah menunjukkan gambar foto langkah-langkah untuk melakukan pemasangan pendawaian tersembunyi yang akan membantu anda memahami bagaimana membuat pendawaian tersembunyi nanti.
Langkah-langkah untuk melakukan pemasangan pendawaian tersembunyi
Amalan Semasa Mendawai Pendawaian Tersembunyi
Bagi memastikan penghasilan kerja-kerja pendawaian yang baik, kemas dan selamat,amalan-amalan kerja berikut mestilah dilakukan:
  •  Semua kabel pemasangan hendaklah dicengkam dengan timah seberapa tegang yang boleh
  • Sambungan kabel hanya boleh dilakukan di tamatan alat tambah.
  • Laluan pemasangan kabel mestilah dirancangkan terlebih dahulu bagi mengelakkan litar daripada bertindih.
  • Punca-punca bagi kabel hidup, neutral dan suis mestilah ditandakan terlebih dahulu sebelum kerja-kerja pemasangan kabel dijalankan.
  • Semua pemasangan kabel atau alat tambah mestilah mengikut peraturan IEE/STM yang telah ditetapkan.
Peralatan dan bahan yang diperlukan untuk membuat Pendawaian Tersembunyi
Semasa melakukan kerja pendawaian, peralatan asas yang diperlukan adalah sama bagi semua jenis pendawaian seperti pemotong kabel, playar, tukul, pemutar skru dan pena penguji. Walaupun begitu terdapat peralatan khusus yang diperlukan bergantung kepada jenis pendawaian yang hendak dilakukan. Dalam kerja pendawaian tersembunyi ini peralatan yang anda gunakan perlulah dalam keadaan yang baik dan boleh berfungis sepenuhnya. Bagi mesin dan peralatan elektrik yang digunakan perlulah dipastikan peralatan tersebut menepati spesifikasi keselamatan yang diperlukan bagi mengelakkan sebarangan kemalangan yang berpunca dari penggunaan peralatan yang tidak menepati piawai.
Setelah selesai melakukan pendawaian peralatan yang anda gunakan mestilah disusun dengan kemas dan diletakan ke tempat asal berdasarkan 5S. Begitu juga juga baki bahan yang digunakan seperti kabel, dan klip timah mestilah disimpan semula. Amalkan sikap jimat cermat dan menjaga kebersihan.
Rajah di bawah menunjukkan peralatan dan kegunaan peralatan untuk membuat lurah bagi laluan kabel dalam melakukan pendawaian tersembunyi.

Peralatan dan kegunaan peralatan untuk membuat lurah
 
Teknik Melepa Alur Pendawaian Tersembunyi
Setelah lurah laluan kabel disediakan, anda perlu masukkan kabel atau paip dalam lurah tersebut bergantung kepada kaedah yang hendak anda gunakan. Setelah itu anda perlu menutup kabel dan lurah tersebut dengan menggunakan mortar. Ini bertujuan untuk menutup semua lurah-lurah yang dibuat dengan menggunakan lepaan mortar. Dalam melaksanakan kerja melepa alur pendawaian tersembunyi, pengetahuan dan ketelitian semasa membancuh adalah penting untuk menjamin kekuatan serta mutu hasil kerja yang diperlukan.
Lepaan simen terdiri daripada campuran simen pasir dan air bagi menghasilkan mortar. Nisbah bancuhan antara simen dan pasir yang digunakan adalah 1: 3, iaitu nisbah 1 untuk simen dan nisbah 3 untuk pasir.


Peralatan dan kegunaannya bagi kerja melepa lurah laluan kabel
Pengujian Pendawaian
Setiap pendawaian yang telah siap perlu dilakukan pengujian bagi memastikan semua pemasangan litar adalah dalam keadaan baik dan selamat untuk digunakan. Pengujian yang perlu dilakukan adalah:
  1. Ujian keterusan
  2. Ujian rintangan penebatan
  3. Ujian kekutuban
  4. Ujian rintangan elektrod bumi
  5. Ujian peranti arus baki
Ujian Keterusan
Terdapat 3 ujian keterusan litar akhir yang utama
  1. Ujian keterusan pengalir pelindung
  2. Ujian keterusan pengalir litar akhir gelang
  3. Ujian keterusan pengalir hidup dan neutral
Semua pengujian yang dinyatakan di atas perlu dilakukan pada semua pendawaian yang telah siap melainkan ujian keterusan pengalir litar gelang. Ujian ini hanya perlu dilakukan pada pada litar soket alir keluar litar gelang sahaja.
Ujian Keterusan Pengalir Litar Gelang
Ujian ini dilakukan untuk memastikan setiap pengalir mempunyai keterusan disepanjang litar gelang..Alat pengujian yang digunakan ialah – Meter Pelbagai (Julat Ohm) atau Meter Ohm. Kaedah Ujian Keterusan pengalir litar gelang dilakukan seperti berikut:
  1. Tanggalkan kedua-dua punca pengalir hidup dari PLM , pengalir neutral dari terminal neutral dan pengalir bumi dari terminal bumi di kotak fius agihan.
  2. Sambungkan prob penguji seperti rajah xxx ( contoh yang diberi antara punca E-E).
  3. Ulang tatacara bagi punca (L-L) dan (N-N).
  4. Nilai bacaan meter bagi keterusan yang baik hendaklah kurang daripada 1 ohm.
Kaedah pengujian keterusan pengalir litar gelang

8 comments:

  1. Jarak soket dari paras lantai berapa cm admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kisah asal kan hidup dan selemat digunakan

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. bagaimana cara mudah nak masukkan cable ke dlm casing yg dah tertanan dalam dinding?

    ReplyDelete