Tuesday, September 11, 2012

Tanda-tanda anak bijak


Setiap ibubapa akan berbangga jika dianugerahkan anak yang bijak, lebih-lebih lagi genius. Walaupun demikian, di mata ibu bapa, semua anak-anak mereka adalah bijak. Biar pun bukan semua anak dianugerahkan bakat untuk menjadi seorang yang genius, namun masih terdapat beberapa panduan untuk mengukur sejauh mana bijaknya anak-anak anda.

Mengekalkan maklumat

Jika kanak-kanak biasa bagaikan ‘masuk telinga kiri, keluar telinga kanan’ apabila diajar. Anak anda boleh dikatakan bijak jika mereka mampu menyimpan maklumat dan boleh mengingatinya pada masa yang lain.

Minda kanak-kanak umpama span yang akan menyerap segala apa yang dilihat dan diajarkan kepadanya. Disebabkan itulah kita digalakkan mengajar anak-anak sejak dari usia kecil. Melentur buluh, biarlah dari rebungnya.

Minat yang meluas

Minda anak yang cerdas mungkin menunjukkan minatnya terhadap pelbagai topik disekelilingnya. Bulan ini mungkin dia minat dinosour, bulan depan pula angkasa lepas, bulan berikut pula topik yang lain dan begitulah seterusnya.

Membaca dan menulis di usia muda

Anak anda boleh dikatakan seorang yang bijak jika dia mampu membaca dan menulis di awal usia biar pun tidak melalui pengajaran yang formal.

Berbakat dalam seni muzik dan artistik

Kanak-kanak yang boleh memaparkan bakat luar biasa dalam muzik atau seni seringkali dianggap berbakat.

Menunjukkan konsentrasi

Kanak-kanak biasa tidak diketahui tahap konsentrasinya biar pun dalam tempoh yang panjang, sebaliknya kanak-kanak yang bijak ini sentiasa menunjukkan konsentrasinya terhadap sesuatu.

Mempunyai ingatan yang baik

Sama seperti no.1, sesetengah kanak-kanak boleh mengingati perkara-perkara yang mereka lakukan sewaktu mereka masih kecil.

Susun kata yang maju berbanding usia

Kanak-kanak yang bijak berbicara ketika kecil jika kita sering berbual dengannya menggunakan ayat dan perbendaharaan kata seperti mana orang dewasa, akan cepat menyerap dan memahami apa yang dibualkan orang yang lebih dewasa.

Misalnya, anak-anak yang berusia 2 tahun akan berkata, ‘itu kucing’, sebaliknya anak-anak yang bijak ini akan berkata ‘itu kucing yang garang yang suka membuat bising dirumah kami’. Berbeza bukan?

Memberi perhatian yang terperinci

Kanak-kanak yang berbakat ini dapat mengingati dan peka dengan keadaan sekelilingnya. Misalnya mampu untuk menyimpan barang permainannya ditempat ianya diambil atau menyedari jika sesuatu barang kesukaannya itu berubah kedudukan dan sebagainya.

Bertindak sebagai pengkritik dirinya

Kanak-kanak di usia kecul tidak terlalu bimbang apa yang berlaku terhadap dirinya mahu pun orang lain, asalkan dia dapat apa yang dimahukannya. Sebaliknya, kanak-kanak yang bijak akan bersikap berlawanan dan mengambil berat apa yang berlaku terhadap orang lain, tetapi apa yang lebih penting adalah dirinya.

Memahami konsep yang rumit

Kanak-kanak yang cerdas berkemampuan untuk memikirkan sesuatu perkara yang rumit, melihat hubung kait antaranya dan berfikir secara abstrak.

Mereka juga dapat memahaminya secara mendalam dan berfikir tentang jalan penyelesaiannya.

Sumber: http://idakamilia.com/

2 comments:

Google+ Followers