Monday, May 30, 2011

Beza Khalifah dengan Raja


Apabila Umar al Khattab menggantikan Abu Bakar, timbullah kecelaruan mengenai gelar yang akan digunanya. Abu Bakar dipanggil “Khalifatu Rasulillah” yakin pengganti Rasulullah. Pada mulanya Umar dipanggil “Khalifatu Kahlifati Rasulillah” yakni Pengganti Penggantinya Rasulullah. Gelaran tersebut terlalu panjang dan sukar disebut. Maka akhirnya Umar al Khattab dipanggil Amirul Mukminin.

Suatu hari setelah dilantik menjadi Khalifah umar bertanya kepada sahabatnya “Apakah aku ini Raja atau Khalifah?” Salman menjawab “Jika engkau menerima satu dirham dari milik kaum Muslimin atau kurang daripada itu, kemudian diletaknya pada yang bukan haknya, maka engkau adalah Raja bukan Khalifah.”

Kata-kata itu menjadi pelajarfan oleh Umar.

Sufyan bin Abil Arja Menceritakan bahawa pada suatu hari Umar berkata: “Demi Allah, aku tidak tahu, sama ada aku ini Khalifah atau Raja? Jika aku seorang raja, maka ini adalah suatu malapetaka.”

“Wahai Amirul Mukmini! Sesungguhnya di antara kedua-duanya itu ada perbezaan.” Kata orang yang hadir.

“Apa bezanya?” tanya Umar.

“Khalifah tidak mengambil kecuali dengan hak, dan meletakkannya pekara yang hak pula. Adapun engkau, Alhamdulillah engkau adalah sepertiu itu. Adapun Raja menipu manusia dan mengambil dari ini lalu diberikan kepada itu.”

Umar terdiam apabila terdengar jawapan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers