Monday, May 9, 2011

Hamzah Digeruni Musuh


Perang Uhud merupakan antara perang yang paling menarik pernah berlaku dalam dalam mana-mana sejarah perang dunia.

Walaupun berakhir dengan kekalahan pihak Islam dengan pelbagai strategi diatur sedemikian rupa yang pastinya menjanjikan kemenangan namun sepanjang berlaku perang ini penuh dengan pelbagai kisah kepahlawanan yang luar biasa dan sehingga kini tiada tolok bandingnya.

Tentunya yang kita maksudkan adalah kisah bapa saudara Rasulullah sendiri, iaitu Hamzah bin Abdul Mutalib atau lebih dikenali sebagai 'Singa Allah' atau Asadullah.

Seorang bapa saudara yang sangat menjaga anak saudaranya sebelum ini dan pahlawan yang sangat perkasa dalam Perang Badar.

Semasa Perang Uhud, sesuai dengan gelaran yang diberi, Hamzah bagaikan seekor singa yang sedang mengamuk dan mengganas.

Hamzah atau nama sebenarnya Hamzah Abu 'Amaarah bin Abdul Mutalib bin Hashim bin 'Abdi Manaaf al Quraisy al Haasyimi. Berusia dua tahun lebih tua daripada Rasulullah dikatakan berjaya membunuh lebih 30 tentera kafir Mekah sepanjang Perang Uhud itu.

Beliau yang turut digelar Sayyidusy-Syuhadaa' (Penghulu para syuhada) tidak akan memberi peluang terhadap musuh kecuali terus berjuang habis-habisan mempertahankan Islam.

Sejak Hamzah mula memeluk Islam pada tahun kelapan selepas anak saudaranya itu dilantik Allah menjadi Rasul sehinggalah pada detik membawa kepada kematiannya di tangan musuh di Perang Uhud, seluruh hidupnya adalah untuk Islam.

Justeru sasaran membunuhnya memang tidak pernah padam di kalangan musuh. Malah ada yang membuat pelbagai tawaran yang sangat lumayan asal sahaja Hamzah dapat dibunuh.

Satu lawan satu

Bagi mereka dengan gugurnya seorang pahlawan Islam ini pasti akan pincanglah kekuatan Nabi Muhammad dan para pengikutnya.

Ini menyebabkan tugas membunuh Hamzah tidak boleh dilakukan secara berhadapan atau satu lawan satu. Jika cara itu dipilih maka tidak akan pernah pihak yang lawan tidak akan menang, jauh sekali dapat mencederakan Hamzah. Ini kerana Hamzah begitu hebat, perkasa, cekap dan tangkas.

Saat Hamzah sedang melawan dan mencari musuh untuk diperangi, saat itu jugalah sebenarnya Hamzah sedang diekori tanpa beliau sedari.

Musuh yang mengekori untuk mengambil peluang membunuh Hamzah secara curi itu ialah seorang bangsa kulit hitam bernama Wahsyi bin Harb.

Oleh: SITI AINIZA KAMSARI
Sumber: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment