Friday, May 20, 2011

Menjinakkan kemarahan harimau melalui ekornya


“Penyaluran kemarahan tidak sama seperti memendamkannya (memendamkan kemarahan , menelan perasaan marah supaya anda tidak perlu menghadapinya) mengakibatkan rasa simpati pada diri sendiri. Kedua-dua ini merupakan emosi yang melumpuhkan, oleh itu cuba elakkannya sebanyak mungkin”.

Tenaga boleh dibentuk atau dimusnahkan. Ia hanya boleh dipindahkan. Itu adalah peraturan asas dalam bidang fizik. Ia juga benar bagi tenaga emosi sama seperti tenaga-tenaga yang lain. Jika anda mengumpulkan kemarahan tersebut untuk mengutip tenaganya, dan menggunakan sebagai penyemarak bagi mendorong anda mencapai matlamat, ia menjadi satu komponen konstraktif yang dapat membina kepintaran berkesan anda.

Di dalam kemurungan, transmitter neuro di dalam otak seperti norepinephrine dan serotonin, diubah, ianya sukar bagi anda untuk mencari jalan keluar dari apa juga jenis emosi yang anda alami, walaupun anda mengingininya. Sekarang memadai dengan menyatakan bahawa kemurungan, jelas boleh memusnahkan semangat anda. Jika anda berada di dalam kesedihan yang amat, anda tidak peduli tentang menetapkan matlamat dan anda jelas tidak berminat dalam usaha untuk menjayakannya.

Tetapi cengkaman depresi boleh digunakan untuk membuka ruang kepada anda untuk melakukan sesuatu kreatif. Edgar Allan Poe menghasilkan penulisan yang hebat semasa dia dilanda kesedihan. Beethoven turut hampa mengenangkan dirinya yang pekak, walaupun begitu beliau menemui cara untuk bertindakbalas terhadap kesedihannya itu, sesuatu yang telah mendorongnya mengubah nasib. Dengan mengubah rasa sedihnya, dia telah berjaya berjaya menemui tenaga untuk menggubah simfani ke 7 dan ke 9. Beliau menyalurkankan rasa kesedihan dan kemarahan kepada suatu penciptaan-penciptaan yang mengkagumkan.

Oleh: Richard G. Pellegrino, Michael J. Politis
Sumber: Panduan Berguna: Meningkatkan IQ Anda

No comments:

Post a Comment