Tuesday, May 17, 2011

Hiburan Tanpa Bersandar Keimanan Bawa Kesan Negatif

HIBURAN tidak hanya terbatas kepada muzik atau fesyen, tetapi apa saja yang dapat menghiburkan. Islam tidak melarang hiburan. Sesuatu yang menghiburkan sepatutnya melahirkan ketenangan.

Namun ketenangan bukanlah bersifat sementara tetapi dapat memberi kesan kepada jiwa dan memotivasikan seseorang dalam apa juga dilakukannya.

Manusia secara fitrah memerlukan hiburan kerana ia menyumbang produktiviti. Tekanan hidup berterusan boleh menyebabkan seseorang itu berputus asa. Semua orang perlukan hiburan tetapi apa yang menghiburkan itu berbeza.

Apakah hiburan hakiki yang boleh memberikan ketenangan? Tiada ketenangan hakiki kecuali mengingati Allah. Mengingati Allah juga tidak semestinya dibatasi dengan ibadat khusus. Islam agama fitrah yang meraikan fitrah dan keinginan manusia pelbagai.

Syariat adalah garis panduan jelas bagaimana meraikan dan mengawal keinginan manusia. Tidak menjadi kesalahan meminati lagu yang enak didengar selagi liriknya tidak bercanggah akidah Islam atau melalaikan. Oleh itu, hiburan dalam Islam perlulah sesuatu yang tidak melalaikan.

Apa yang dimaksudkan dengan melalaikan? Sesuatu itu dapat dirumuskan sebagai tidak melalaikan jika ia tidak menjadikan seseorang itu lupa kepada Allah dan caranya tidak bercanggah dengan syariat.

Walaupun Islam meraikan pelbagai keinginan manusia, Islam juga menetapkan kaedah jelas meraikan keinginan itu. Pada masa sama, perlu diperhalusi tujuan berhibur. Jika berhibur untuk mendapatkan ketenangan dan merehatkan minda, tiada kaedah terbaik kecuali mengingati Allah.
Firman Allah bermaksud: “(Iaitu) orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.” (Surah al-Ra‘d, ayat 28)

Hiburan yang memberi ketenangan dapat dicapai menerusi pelbagai aktiviti seperti jiwa tenang jika mengamati ciptaan Allah. Berada di tepi pantai boleh memberi ketenangan, maka ia menjadi ibadat jika mengaitkan kehebatan alam ini dengan kekuasaan Allah.

Jika melaksanakan kerja sukarela boleh memberi kepuasan kepada seseorang, maka ia perlu diasaskan dengan niat kerana Allah. Maksud sabda Rasulullah SAW: “Siapa menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya.” (Hadis riwayat Muslim)

Golongan yang tidak menyandarkan hiburan kepada keimanan, akan melakukan apa saja untuk berhibur dan mencari kepuasan. Ada yang sanggup berbelanja walaupun yang dibeli itu bukanlah keperluan maka berlakulah pembaziran.

Mereka sanggup berbelanja semata-mata untuk berhibur, tetapi tidak sanggup berkorban wang dan masa untuk kewajipan lain. Ini menunjukkan fitrah manusia yang sukakan hiburan. Jika keinginan ini tidak dikawal maka akan wujudlah kerugian dan kerosakan.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya pemboros itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya.” (Surah al-Isra’, ayat 27)

Ada juga yang berhibur dengan kaedah merosakkan, sama ada merosakkan harta (vandalisme) sendiri atau orang lain.

Firman Allah bermaksud: “Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan.” (Surah al-Qasas, ayat 77)

Masyarakat semakin hari semakin ketagihan hiburan, seolah-olah tidak boleh hidup tanpa hiburan. Lebih parah lagi ketagihan itu membabitkan perkara yang jelas bercanggah ajaran Islam. Ada yang sanggup membelai nafsu untuk berhibur, seperti mencari hiburan dengan aktiviti berunsurkan seksual.

Hiburan semata tanpa diasaskan dan dikaitkan dengan keimanan kepada Allah akan memberi kesan negatif. Contohnya, pembabitan dengan perkara yang diharamkan dalam mencari hiburan seperti minuman keras, dadah, seks bebas, membawa kepada kehancuran diri seterusnya masyarakat.

Walaupun Islam tidak menghalang hiburan, namun mekanisme untuk berhibur, aspek hiburan dan kesan hiburan adalah antara yang perlu dipastikan bersesuaian dengan syariat. Walaupun Islam meraikan keinginan fitrah manusia, namun nafsu atau keinginan itu perlu dikawal.

Oleh Noor Shakirah Mat Akhir
Sumber: http://www.bharian.com.my/

No comments:

Post a Comment