Friday, September 17, 2010

Muawiyah terima teguran rakyat

MUAWIYAH bin Abi Sufyan bin Harb bin Umaiyah ialah pengasas Bani Umaiyah. Beliau ialah sahabat Nabi Muhammad dilahirkan pada tahun 602 Masihi. Lima tahun sebelum Nabi Muhammad menjadi rasul.

Beliau memeluk Islam ketika berumur 25 tahun. Pada masa itu Mekah ditawan oleh tentera Islam. Sebelum memeluk Islam, beliau seorang penentang yang hebat dan kuat terhadap Islam. Abu Sufyan ialah bapa Muawiyah seorang pemimpin Quraisy yang masyhur dan berpengaruh.

Pada masa Nabi Muhammad, beliau dilantik sebagai seorang penulis wahyu dan banyak melaporkan hadis serta mengetahui hadis Nabi Muhammad.

Selain dilantik menjadi gabenor Syam selama 20 tahun, Muawiyah juga dilantik menjadi khalifah pada 26 Rabiulawal tahun 41 Hijrah. Pada masa itu Hasan bin Ali menyerahkan jawatan khalifah kepada Muawiyah.

Pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar, Muawiyah dilantik menjadi ketua pasukan tentera Islam semasa berperang di Syam. Semasa pemerintahan Khalifah Umar al-Khatab, beliau dilantik sebagai gabenor di Jordan.

Semasa Muawiyah menjadi khalifah, beliau banyak mencapai kejayaan dalam aspek pemerintahan, pentadbiran, politik, ketenteraan, politik, dan lain-lain. Muawiyah meninggal dunia pada tahun 60 Hijrah bersamaan 680 Masihi.

Muawiyah adalah tokoh terkenal kerana mengubah corak pemerintahan daripada demokrasi kepada sistem beraja. Beliau adalah pemerintah yang dihormati dan digeruni oleh rakyatnya.

Pada suatu hari, semasa Muawiyah berada di istana, beliau bertanya kepada para pembesarnya yang lain mengenai dirinya.

Kata Muawiyah: "Siapakah di antara pembesar beta ini yang dapat memberitahu beta mengenai sesuatu. Siapakah orang yang lebih baik dan mulia selain daripada ahli keluarga beta?"

Para pembesar yang ada di istana itu tidak mahu menjawab. Kelihatan istana sunyi sepi. Tiba-tiba ada seorang pembesar yang bernama Annuman al-Zirqi cuba menjawab pertanyaan Muawiyah. Pembesar itu bangun menampilkan dirinya dengan berani.

Pada masa itu, Hasan bin Ali turut berada di sana mendengar soalan yang dikemukakan oleh Muawiyah. Hasan diam membisu. Tiba-tiba, datang pembesar yang berani itu menghampiri Hasan bin Ali.

Kemudian pembesar itu menarik tangan Hasan, lalu mengangkat tangan beliau sambil berkata: "Orang yang mulia selain ahli keluarga tuanku ialah Hasan Bin Ali."

"Apa kamu kata? Hasan bin Ali orang yang lebih mulia selain daripada keluarga beta?" Tanya Muawiyah dengan nada terkejut.

Muawiyah terkejut mendengar jawapan daripada pembesar itu. Pembesar itu berani mengatakan bahawa ada orang lain yang lebih mulia daripada ahli keluarganya, sedangkan pada masa itu Muawiyah adalah seorang raja dan pemerintah Bani Umaiyah.

"Benar tuanku. Hasan bin Ali adalah cucu Nabi Muhammad dan Siti Khadijah. Beliau adalah anak Ali bin Abi Talib dan Fatimah Az-Zahrah. Bagi saya Hasan bin Ali orang yang mulia dan tiada bandingannya dengan orang lain," kata pembesar itu lagi.

Para pembesar lain turut terkejut mendengar jawapan pembesar yang bernama Annuman al-Zirqi itu. Semua para pembesar lain memandang tepat ke arah muka beliau. Mereka memandang beliau dengan pandangan sinis.

"Berani benar Annuman al-Zirqi berkata begitu di hadapan tuanku. Memang tidak beradab beliau ini," kata salah seorang pembesar yang menyokong kuat kepimpinan Muawiyah.

Ada di antara mereka marah terhadap Annuman al-Zirqi kerana mereka adalah pembesar yang menyokong kuat dan setia kepada Muawiyah.

"Maafkan hamba tuanku. Annuman al-Zirqi ini mungkin kelaparan atau tidak cukup tidur semalam. Maka, sebab itulah beliau berkata begitu," kata salah seorang pembesar lain bagi memujuk hati Muawiyah.

Muawiyah tetap berada di sana. Kemudian Muawiyah berasa seperti mahu marah terhadap Annuman al-Zirqi. Sebentar kemudian, marahnya itu menjadi reda apabila Muawiyah duduk semula di atas kerusi takhtanya itu.

"Maafkan saya tuanku. Saya berkata benar. Bagi saya orang yang mulia daripada ahli keluarga tuanku adalah Hasan bin Ali," kata Annuman al-Zirqi kepada Muawiyah.

"Tidak mengapa. Beta sudah tahu kebenarannya. Orang yang mulia selain daripada keluarga beta adalah Hasan bin Ali. Walaupun pada mulanya tadi beta agak terkejut dan berkecil hati tetapi sekarang beta dapat menerima kenyataan itu. Beta memaafkan kamu. Kamu berkata benar," jelas Muawiyah panjang lebar.

Para pembesar lain yang turut berada di sana juga dapat menerima kenyataan bahawa Annuman al-Zirqi seorang yang tegas dan bercakap benar. Mereka tidak marah kepada Annuman al-Zirqi lagi.

Annuman al-Zirqi ialah seorang pembesar yang berani. Beliau berani menyatakan kebenaran di hadapan rajanya pada masa itu. Oleh yang demikian kita sebagai orang Islam wajar mengambil iktibar daripada kisah ini.

Kita juga perlu bercakap benar dengan sesiapa sahaja yang kita jumpa. Orang yang bercakap benar tidak akan rugi.

Sumber: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment