Tuesday, July 20, 2010

Kuda Raja Dengan Budak Kecil


Alkisah dalam satu negeri tu adalah seorang raja yang sangat sombong. Beliau mempunyai seekor kuda yang sangat patuh kepadanya.Kepandaian kuda ini telah tersebar meluas ke seluruh negara.

Kuda raja memang pandai dan menurutut cakap apa yang disuruh, sekiranya raja suruh panjat pokok dia panjat, suruh nyanyi dia nyanyi. Sebab itulah raja sayang sangat pada kudanya. Akan tetapi kuda ini hanya patuh arahan raja sahaja. Kerana berasa sangat sombong, raja ini telah mengadakan satu pertandingan jika ada diantara rakyatnya yang dapat mengarahkan kuda tu duduk, dapatlah hadiah lima ratus dinar seperti yang dijanjikan kepada rakyatnya.

Apabila hari pertandingan bermula, keluarlah seluruh rakyatnya ingin menyaksikan siapa yang dapat membuatkan kudanya duduk. Hari dah hampir senja tapi masih tiada yang dapat berbuat demikian.

Tiba-tiba muncul seorang budak lalu pergi ke arah kuda tu dan tanpa disangka-sangka kuda tu terus tunduk. Maka terkejutlah raja tadi lalu dipanggilnya budak tersebut seraya bertanya "Apa yang engkau buat sampai kuda beta tu duduk wahai budak?" "Tadi patik jentik telur kude tu sampai dia terduduk, mungkin senak la agaknya kot" kata budak tersebut sambil mengira-ngira wang yg dimenanginya.

Raja merasa tidak puas hati dan ingin mengadakan satu lagi pertandingan. "Kali ni beta hendak memasti tiada sesiapapun yang dapat menyuruh kuda beta menggelengkan kepalanya" katanya dalam hati sambil ketawa. Maka sampailah hari pertandingan, ramailah rakyat keluar nak melihat sapa yang boleh buat kuda raja ni geleng kepala.

Seperti pertandingan yang sebelumnya, dari pagi sampai la ke petang masih belum ada siapa yang dapat membuatkan kuda raja tersebut menggelengkan kepalanya. raja tersenyum lebar kerana hari semakin senja.

Tiba-tiba datang lagi budak kecil yang berjaya membuat kuda raja duduk untuk mencuba menyuruh kuda raja menggeleng kepaa pulai. Dengan sombong raja berkata, "cubalah kalau boleh".

Budak kecik ni pun pegi ke arah kuda raja lalu berbisik kat telinganya. Dengan tak semena-mena kuda tu terus menggelengkan kepalanya, maka bersoraklah orang ramai dengan kejayaan budak kecik tu lagi.

Raja berasa pelik lalu bertanya! "Beta nak tau, apa yang kamu bisikkan tadi sampai kuda beta pun gelengkan kepalanya?" Dengan selambanya budak tu jawab "Nak kena jentik lagi ke?"

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers