Monday, July 5, 2010

Nabi Yahya lahir berkat doa bapa

FIRMAN Allah, bermaksud: "Wahai Yahya, ambillah al-Kitab (Taurat) itu dengan sungguh-sungguh dan Kami berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak. Dan Kami anugerahkan pula kepadanya rasa belas kasihan yang mendalam dari sisi Kami dan kesucian daripada dosa dan ia adalah seorang yang bertakwa.

"Dan seorang yang berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya dan bukanlah dia seorang yang sombong lagi derhaka. Kesejahteraan baginya pada hari dia dilahirkan dan pada hari dia meninggal dan pada hari dia dibangkitkan kembali."

Ayat al-Quran itu menceritakan mengenai Nabi Yahya. Beliau dilahirkan berkat doa bapanya, Nabi Zakaria kepada Allah, yang teringin sangat menimang anak dan untuk dijadikan pewaris.

Doa bapanya berbunyi: "Ya Tuhanku, berilah aku seorang putera yang akan mewarisiku dan mewarisi sebahagian daripada keluarga Yaakub yang akan meneruskan pimpinan dan tuntutanku kepada Bani Israel.

"Aku bimbang bahawa sepeninggalanku, anggota keluargaku akan rosak kembali akidah dan imannya kerana tiada pengganti yang akan meneruskan ajaranku.

"Wahai Tuhanku, tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, sedangkan isteriku seorang perempuan mandul, namun kekuasaan-Mu di atas segala kekuasaan dan aku tidak jemu berdoa kepadamu, memohon rahmat-Mu mengurniakan aku seorang putera soleh."

Allah memperkenankan permohonan Zakaria, maksudnya: "Wahai Zakaria. Kami memberi khabar gembira kepadamu, kamu akan memperolehi seorang putera bernama Yahya yang soleh, yang membenarkan kitab Allah..."

Nabi Yahya tidak banyak diceritakan al-Quran, tetapi beliau digambarkan sebagai seorang yang bijak, terkenal berhati mulia, bertakwa dan sering melakukan ibadat sejak kanak-kanak.

Apabila dewasa, beliau menjadi rujukan kaumnya mengenai agama dan pelbagai perkara penting lain.

Namun, pada ketika itu, ada seorang raja bernama Hirodus yang menguasai Palestin dan mencintai anak tirinya sendiri, Horodia. Gadis itu memang cantik dan menjadi kegilaan pemuda sehingga Hirodus tidak dapat menahan nafsunya.

Seluruh keluarga merestui perhubungan itu dan majlis perkahwinan dirancang. Nabi Yahya membantah kerana waktu itu hukum Allah melarang mengahwini anak tiri sendiri.

Nabi Yahya bukan saja menentang, malah mengeluarkan fatwa, perkahwinan itu tidak boleh dilaksanakan kerana bertentangan dengan syariat Allah yang mengharamkan seseorang mengahwini anak tiri.

Perkara itu menjadi buah mulut masyarakat dan menimbulkan perasaan tidak puas hati terhadap Hirodia kerana khuatir jika larangan daripada Nabi Yahya membantutkan hasratnya.

Hirodia bimbang calon suaminya terpengaruh dengan kata-kata Nabi Yahya dan perkahwinan yang dirancang tidak menjadi. Justeru, dia merancang mempengaruhi bakal suaminya membunuh Yahya.

Dia menggunakan kecantikannya untuk mempengaruhi Hirodus membunuh Nabi Yahya, iaitu mengenakan pakaian seksi dan bertemu Hirodus lalu menyampaikan hasrat itu.

Hirodus terpengaruh dan akhirnya Nabi Yahya dibunuh untuk memuaskan hati Hirodia.

Bagi Nabi Zakaria, apabila mendengar anaknya dibunuh, beliau segera mencari perlindungan. Kebetulan ada pokok di depannya, dengan izin Allah pokok itu terbelah dua, lalu beliau masuk ke dalamnya dan ia tertutup semula.

Selepas itu, tentera raja terbabit memotong pokok berkenaan, sehingga Nabi Zakaria yang berada di dalamnya terbunuh.

Sumber: http://klikkhas.bharian.com.my

No comments:

Post a Comment