Saturday, July 24, 2010

Perubahan Untuk Mengelakkan Kanser Prostat


1. Kurangkan pengambilan lemak dalam makanan.

  • Pilih daging tanpa lemak dan ayam tanpa kulit
  • Masak dengan menggunakan sedikit minyak (kukus, bakar, rebus, panggang, tumis dan mendidih)
  • Pilih makanan yang rendah lemah (susu rendah lemak, susu skim, mayonis rendah lemak, keju rendah lemak dan lain-lain)
2. Makanan lebih serat.

  • Makan 5 atau lebih sajian sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari
    Sayuran-sayuran: 1 sajian piawaian = ½ cawan sayuran yang dimasak = 1 cawan sayuran segar
    Buah-buahan: 1 sajian piawaian = 1 potong tembikai/betik/nenas = 1 biji saiz sederrhana oren/epal/pisang = 8 biji anggur
  • Pilih produk makanan yang tinggi serat (roti gandum tulen, beras perang, biskut gandum tulin, bijirin tinggi serat dan lain-lain.
  • Dengan pengambilan serat yang lebih, pastikan anda minum air dengan secukupnya (lebih daripada 8 gelas air sehari)
3. Pastikan pengambilan makanan yang kaya dengan anti oksida di dalam diet seharian.

  • Lycopene (tomato, tembikai, limau gedang merah, jambu dan aprikot kering).
  • Selenium (bran, brokoli, beras perang, bawang putih, cendawan, tepung oat dan produk bijirin penuh)
  • Vitamin E (badam, asparagus, minyak kanola, bayam dan biji bunga matahari).
  • Flavanols and Polyphenols (teh atau teh hijau)
4. Pengambilan produk soya di dalam diet seharian.

  • Tauhu, "miso", susu kacang soya, "fucok", tempe dan produk soya lain.
5. Kekalkan berat badan yang sihat dan selalu bersenam.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers