Tuesday, November 9, 2010

Nabi Luth diutuskan untuk Bani Saadum

Nabi Luth adalah anak saudara Nabi Ibrahim dan beliau pindah bersama Nabi Ibrahim dari negeri Babil ke negeri Syam (Kan’an – Palestina). Tetapi tidak lama kemudian desakan penghidupan memaksa kedua Nabi berpisah. Nabi Luth lalu menetapi di sebuah dusum bernama Saadum, masih dalam wilayah Palestina juga.

Menurut Riwayat yang dikeluarkan oleh Imam Abussyakh dari Saad bin Abi Arubah kaum Nabi Luth itu sebanyak 4 juta orang. Masyarakat Saadum adalah masyarakat rendah segi moral, mental, pegangan agama, kemanusiaan dan peradaban. Kemaksiatan dan kemungkaran bermaharajalela dalam pergaulan hidup mereka.

Mencari, merompak dan merampas harta benda orang lain adalah kerja harian kebanyakkan masyarakat Saadom. Maksiat yang paling menonjol ialah dengan melakukan homosexual (liwat) dikalangan kaum Lelaki, manakala lesbian merupakan maksiat dikalangan wanita. Kedua-dua jenis kemungkaran tersebut begitu bermaharajalela hingga menjadi satu kebudayaan masyarakat tersebut. Sekiranya Nabi Luth menasihati mereka dan memperingati azab seksaan Allah tenta masiat yang mereka lakukan, maka mereka membalas dengan menjawab “Datanglah seksaan Allah itu, hai Luth, jika sekiranya engkau orang yang benar.”

Firman Allah swt bermaksud

“Kami utuskan Nabi Luth, iaitu ketika ia berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya kamu memperbuat suatu yang keji (jahat) yang belum diperbuat oleh seorang juga di antara isi alam ini. Sesungguhnya kamu bersetubuh dengan Lelaki dan menyamun di tengah jalan raya serta kamu memperbuat barang mungkar (haram) di tempat perhimpunanmu.” Maka tidak ada jawapan kaumnya selain berkata: Datangkanlah seksaan Allah itu jika kamu benar.” (Al-Ankabut: 28-29)

No comments:

Post a Comment