Skop kajian pengguna merangkumi
- Kajian siapa yang membeli
- Apa yang dibeli
- Mengapa sesuatu produk dibeli, bagaimana pengguna membeli, di mana pengguna membeli dan beberapa kerap pengguna membeli.
Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan belian oleh pengguna ialah;
- Faktor sosial
- Faktor peribadi
- Faktor ekonomi
- Faktor psikologi
Faktor yang mempengaruhi gelagat pengguna;
- Budaya
- Sub-budaya
- Kelas sosial
- Kumpulan Keahlian rujukan dan anpirasi
- Keluarga
Faktor dalaman atau psikologi yang mempengaruhi gelagat pengguna;
- Persepsi
- Pembelajaran
- Personaliti
- Sikap
- Motivasi
Jenis-jenis keputusan pembelian;
- Penyelesaian masalah ekstensif
- Penyelesaian masalah terhad
- Penyelesaian masalah rutin
- Proses pembelian barangan pengguna (mengenalpasti, mencari maklumat, menilai alternatif, membuat pembelian dan gelagat selepas belian)
Penyelidikan pemasaran adalah untuk memperolehi maklumat dan ia boleh diperolehi melalui;
- Tekanan persaingan
- Meluaskan pasaran
- Kos pemasaran yang tinggi
- Jangkaan consumer yang semakin meningkat
No comments:
Post a Comment