Sunday, January 2, 2011

Sikap Yang Memusnahkan Idea Kreatif

Dalam usaha membina sikap kreatif, anda perlu menyedari kata-kata atau pertanyaan yang boleh memberi kesan negatif kepada idea kreatif, antaranya ialah;
  • Saya tidak fikir cadangan itu boleh dilaksanakan.
  • Kami tidak buat cara itu di pejabat
  • Kalau dibuat seperti itu, kita terpaksa ubah semua peraturan.
  • Cara in tidak praktikal
  • Ini bukan masalah saya
  • Anda berfikir terlalu jauh ke hadapan
  • Murid-murid bosan dengan kaedah ini
  • Syarikat kita terlalu kecil untuk mengusahakannya
  • Jangan ajar itik berenang
  • Saya dulu makan garam
  • Pengarah tidak akan menerima cadangan anda
  • Saya sudah ada agenda saya sendiri
  • Adakah anda pernah mencubanya?
  • Ahli kesatuan akan merungut
  • Anda bukan ahli dalam perkara ini

No comments:

Post a Comment