Sunday, March 21, 2010

7 Tip Bertemu Bahagia

Kita sering dinasihat untuk memperolehi kebahagian kita mesti mengubah sikap kita. Di bawah ini ada 7 tip atau cara kita mendapat kebahagian diri. Jangan sekadar membaca sahaja, cuba amalkan.

1. Ucapkan terima kasih:

Terima kasih adalah kunci menuju hidup bahagia kerana jika tidak berterima kasih, seberapa banyak pun yang kita miliki, kita tidak akan bahagia. Sebab itulah, kita sentiasa ingin sesuatu yang lain - David Steindl Rast.

Satu kajian mengatakan bahawa seseorang yang hidupnya dipenuhi rasa terima kasih tidak mengalami gangguan kesihatan dan merasakan kehidupannya jauh lebih baik. Bahkan akan memberi perkembangan positif di atas pencapaian dalam hidupnya.

2. Lepaskan perasaan yang membelenggu diri:

Kebahagiaan terlalu kecil jika anda hanya memegangnya di tangan anda. Tetapi, jika anda lepaskan anda akan belajar dan rasai betapa besar dan berharga kebahagiaan itu. - Maxim Gorky

3. Tarik nafas yang dalam:

Tarik nafas. Tuhan akan mendekati anda. Tahan nafas dan Tuhan tetap bersama anda. Hembuslah nafas dan anda akan mendekat pada Tuhan. Teruslah berhembus dan pasrah pada Tuhan. - Krishnamacharya

4. Regangkan otot-otot anda:

Bergerak adalah ubat untuk membuat perubahan terhadap fizikal, emosi dan mental seseorang. - Carol Welch.

Aktiviti senaman telah membuktikan mereka memiliki perasaan dan tubuh yang lebih baik walaupun senaman dalam waktu yang singkat.

5. Rasai denyutan jantung;

Kebahagiaan bergetar dengan setiap denyut jantungku. - Emily Logan Decens

Cara terbaik untuk menyedari bahawa anda hidup adalah merasai aliran darah melalui urat nadi anda.

6. Ingat kembali perjalanan hidup:


Kajian menunjukkan bahawa apabila anda berusaha untuk mengingatkan kembali kejadian dalam hidup, maka ingatan itu akan bekerja untuk anda dan akan menemukan kebahagiaan dalam kejadian tersebut.

7. Ketenangan dalam kesunyian:


Kebahagiaan umpama rama-rama, di mana anda berusaha untuk mendapatkan sesuatu semakin jauh dari jangkauan anda. Tetapi, jika anda bersabar dan tenang, ia akan menghampiri anda. - Nathaniel Hawthorne

Kesunyian adalah harta yang tersembunyi, yang mana hanya orang tertentu sahaja mampu mendapatinya.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers