Friday, March 26, 2010

Khasiat Buah Manggis



Khasiat XANTHON iaitu bahan aktif dalam buah manggis dapat membantu mencegah pelbagai jenis penyakit kerana ia mengandungi antioksidan yang sangat tinggi dimana ia dapat memberi perlindungan kepada tubuh manusia daripada serangan radikal bebas serta dapat mencegah dan mengurangkan risiko penyakit kronik. Antara komponen yang terdapat didalam buah manggis terdiri daripada IRON, FIBER, CALCIUM, VITAMIN C, POTASSIUM, VITAMIN B2, PROTEIN, CATHECHINS, TANNINS, PHOSPHORUS, SODIUM, VITAMIN B1, dan NIACIN.

Khasiat Xanthon dalam kulit buah manggis dapat membantu mengatasi pelbagai jenis masalah masalah penyakit seperti berikut


-    KANSER/PERTUMBUHAN TUMOR
-    KENCING MANIS
-    DARAH TINGGI
-    JANTUNG/SALURAN DARAH
-    GOUT
-    ARTHRITIS
-    SAKIT SENDI
-    SENGAL BADAN
-    MIGRAINE/SAKIT KEPALA
-    STROK/PENYAKIT PARKINSON
-    MASALAH SARAF
-    PENYAKIT ALZHEIMER (NYANYUK)
-    GASTRIK/ULSER
-    SEMBELIT
-    CIRIT-BIRIT
-    MENURUNKAN KOLESTEROL
-    KEGEMUKAN
-    ASMA
-    LELAH/PENAT
-    STRESS/KEMURUNGAN
-    MENCANTIK & MELICINKAN KULIT
-    MENGAWAL HIV
-    MASALAH SENGGUGUT/PMS
-    MENOPAUSE
-    KULIT BERMASALAH
-    ALAHAN
-    BUAH PINGGANG
-    JANGKITAN PUNDI-PUNDI KENCING
-    PENYAKIT GUNSI
-    DEMAM
-    MASALAH TIDUR
-    KELESUAN
-    JANGKITAN VIRUS/BAKTERIA/PARASIT

Menurut kajian DR DAVID A. MORTON,Ph.D., Buah Manggis mempunyai bahan aktif biologi yang sangat kaya dengan ANTIOKSIDAN yang tinggi dan sangat berkesan, disamping vitamin, polysaccharides, stilbenes.Disamping itu buah manggis ini unik kerana mempunyai makanan tambahan bioaktif yang hebat iaitu " XANTHON".

"Kajian menunjukkan "XANTHON" mempunyai kesan positif kepada keseluruhan sistem badan,"menurut Penyelidik J.Frederick Templeman,M.D."Dari penambahan tenaga untuk melindungi sistem dalam tubuh dari radikal bebas,"XANTHON" menyampaikan faedah yang luas", XANTHON merupakan sebahagian daripada super anti-oksidan yang paling mujarab.

kajian sains terhadap buah MANGGIS telah dilakukan 150 tahun dahulu dimana lebih dari 110 kajian telah dikeluarkan didalam jurnal-jurnal sains.
Penemuan sains tentang FITONUTRIEN, juga dikenali sebagai fitokimia, adalah sebatian bioaktif semulajadi yang ditemui dalam makanan tumbuhan. Ianya menyediakan manfaat yang lengkap seperti kesan antioksida dan sistem imun bagi membantu menggalakkan fungsi badan yang sihat.
Fitonutrien yang berkuasa ditemui didalam kulit MANGGIS ialah "Xanthon".  Ianya wujud secara bioaktif semulajadi dan memiliki ciri-ciri ANTIOKSIDA yang hebat.

No comments:

Post a Comment