- Ujian untuk mengukur kebolehan semula jadi (innate ability) dan kebolehan yang diperoleh (acquired ability) daripada pengalaman dan persekitaran
- Tidak berasaskan kurikulum dan pengajaran-pembelajaran
- Kegunaan: Strategi Pengajaran-pembelajaran, Tujuan khusus / tertentu, Akauntabiliti dan Pengesanan
- Dibangunkan atas nasihat pakar psikometrik dan ahli psikologi
- Ditadbir mengikut keperluan, secara manual atau berkomputer oleh guru atau murid itu sendiri
- Tidak melaporkan prestasi
- Laporan dalam bentuk deskriptif
- Ujian Aptitud Am
- Ujian Aptitud Khusus
- Inventori Personaliti
Aptitud Am merupakan ukuran gabungan beberapa kebolehan
KONSTRUK APTITUD AM
- Visual - Ruang – Bukan verbal (Pintar ruang)
- Linguistik/Verbal (Pintar perkataan)
- Logik-matematik/Numerikal (Pintar nombor/penakulan)
- Minat dan Kecenderungan
- Mengenalpasti potensi murid dalam pembelajaran dan pekerjaan/karier
- Memantau tahap kebolehan umum murid untuk menceburi pelbagai bidang pendidikan, latihan dan pekerjaan di peringkat lokal dan global dengan fasiliti dan frasarana yang ada di sekelilingnya
- Tahun 6: Mendapatkan maklumat am tentang kemahiran asas murid dalam literasi dan numerasi
- Tingkatan 3: Mendapatkan maklumat am tentang pengetahuan dan kemahiran umum murid dalam berkomunikasi, berfikir, berinteraksi dengan persekitaran, manusia dan Penciptanya
- Tingkatan 5: Mendapatkan maklumat am tentang kemahiran spesifik murid
Tahun 6
- Wajib untuk semua murid di hujung tahun 6
- Dikendalikan oleh LP sepenuhnya
- Ujian tertutup
- Ujian Kertas Pensel/Pen atau komputer
- Tidak wajib kepada semua murid (secara sukarela)
- Dikendalikan oleh sekolah
- Ujian Kertas Pensel/Pen atau komputer
Aptitud khusus merujuk kepada kebolehan khusus yang berkaitan dengan potensi seseorang dalam sesuatu pekerjaan atau bidang dan dinamakan dengan pekerjaan atau bidang berkenaan
BATERI UJIAN
- Ujian Minat/Kecenderungan
- Ujian Bakat
- Muzik (Pintar muzik)
- Kinestatik - Jasmani (Pintar jasmani)
- Naturalis (Pintar naturalisme)
- Interpersonal (Pintar orang - pengalaman sosial)
- Intrapersonal (Pintar diri - refleksi kendiri)
- Kreativiti (Pintar minda)
- Membantu guru mengenal pasti kecenderungan, kekuatan/kelemahan, minat, bakat, kesediaan dan stail pembelajaran murid
- Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran
- Membantu guru memahami psikologi kanak-kanak
- Membantu murid mengenal potensi diri
- LP mengenalpasti konstruk, membina spesifikasi ujian, membina item dan menghasilkan manual penggunaan ujian
- Sekolah menjalankan ujian, memeriksa dan menggunakan hasil ujian untuk tujuan tertentu
- Manual ujian yang komprehensif dan mesra pengguna
- Hasil ujian dilapor
- Tahun 1 – Tingkatan 5 bagi mana-mana jenis ujian mengikut keperluan
- Tidak diwajibkan kepada semua murid
- Dijalankan pada awal tahun, pertengahan tahun dan akhir tahun
- Guru perlu diberi kursus kaedah pengendalian dan penggunaan ujian
- Ciri-ciri perilaku istimewa/unik dan stabil yang ada pada setiap individu serta berbezakannya dengan orang lain
TUJUAN INVENTORI PERSONALITI
- Mendapatkan maklumat tentang ciri-ciri perilaku istimewa/unik dan stabil yang ada pada setiap individu yang berbeza dengan orang lain
- Membantu guru mengenal pasti aspek-aspek sahsiah/personaliti individu murid supaya strategi pengajaran yang sesuai dapat digunakan
- Membantu murid memahami personaliti diri sendiri dan orang lain untuk tujuan berinteraksi
- Bukan untuk melabel murid tetapi untuk mempelajari stail pembelajaran
- Khidmat pakar psikologi diperlukan dalam pembinaan instrumen, pentadbiran ujian dan pentafsiran skor
- Kepakaran luar (universiti, perubatan, kebajikan masyarakat, kaunselor) diperlukan
- Berdasarkan manual yang komprehensif dan mesra pengguna
- Tahun 1 – Tingkatan 5 bagi mana-mana instrumen mengikut keperluan dan tidak berjadual
- Tidak diwajibkan kepada semua murid
- Perlu dikendalikan dengan cermat dan beretika oleh guru terlatih
- Secara manual atau berkomputer oleh guru atau murid itu sendiri
No comments:
Post a Comment