Thursday, March 11, 2010

Masalah Autisme Terhadap Kanak-kanak



Autisme adalah gangguan proses perkembangan yang terjadi dalam 3 tahun pertama usia anak. Gangguan tersebut termasuk gangguan pada bahasa, kognitif, sosial dan beberapa gangguan lain. Akibatnya, anak autisme akan ketinggalan berbanding kanak-kanak seusianya.

Tanda-tanda autisme hampir sama dengan masalah hiperaktif. Ia dapat dikesan anak memasukik usia 3 tahun. Misalnya anda mendapati anak anda tidak boleh duduk diam dan gagal memberi perhatian pada satu-satu perkara. Pemerhatian anak juga mudah beralih dan bila diajak berbual mereka seakan tidak mendengar.

Masalah ini terjadi akibat daripada gangguan neurobiologi anak. Sejak dari dalam kandungan lagi, sel-sel otak anak mengalami gangguan perkembangan. Biasanya gangguan tersebut disebabkan oleh jangkitan virus seperti rubella, harpes dan CMV. Jangkitan toksoplasma, kuman, pendarahan ataupun keracunan menjadi salah satu faktor penyumbang.



Dengan adanya jangkitan-jangkitan ini, pertumbuhan sel otak anak di beberapa tempat tidak sempurna. Biasanya, ia melibatkan bahagian otak yang mengawal keseimbangan berfikir, daya ingat, belajar bahasa, pemerhatian dan perilaku. Walau bagaimanapun peratusan bahagian tersebut yang terkena adalah kecil iaitu 15 peratus.

No comments:

Post a Comment