Sunday, March 21, 2010

Kecermerlangan Bukanlah Suatu Tindakan, Tetapi Suatu Tabiat.


Menurut Aristotle, kita menjadi apa yang selalu kita lakukan. Maka kecermerlangan bukanlah suatu tindakan, tetapi suatu tabiat. Akhlak kita, pada asasnya, ialah gabungan semua tabiat kita. Tabiat merupakan faktor yang hebat dalam kehidupan kita. Oleh sebab tabiat adalah corak yang konsisten, dan sering tidak disedari, tabiat sentiasa, setiap hari, melahirakan akhlak kita kita dan menyebabkan keberkesanan kita tau tidak berkesannya kita.
Tabiat dapat dipelajari dan diubah. Namun ia bukan penyelesai yang mudah dan pantas, ia melibatkan proses dan komitmen yang tinggi.

Kita pernah mendengar, membaca dan menonton perjalan Apollo ke bulan, kita mendapat tahu Neil Amstrong manusia pertama menjejaki bulan. Sebelum itu fenomena tersebut adalah begitu mustahil dan aneh. Sekarang pekara seperti itu sudah menjadi mustahil lagi.  Untuk sampai ke bulan angkasawan perlu memisahkan diri dengan graviti bumi yang begitu kuat. Banyak tenaga yang perlu dihabiskan dalam hanya beberapa saat sahaja bagi mengangkat sebuah kapal angkasa, dalam beberapa kilometer awal perjalanan, jika dibandingkan dengan beberapa hari perjalanan seterusnya hingga ke bulan.

Tabiat juga seperti graviti bumi yang kuat, yang lebih kuat dari yang disangkakan. Untuk meruntuhkan kecenderungan dan kebiasaan kita yang begitu mendalam seperti berlengah-lengah, malas, tidak sabar, suka berungut, suka mengkritik, kedekut, melanggar prinsip memerlukan lebih dari keazaman dalam permulaan perubahan kecil dalam kehidupan kita. Menganggkat kapal angkasa memerlukan usaha yang tidak terhingga, tetapi apabila ia berjaya memisahkan diri dari tarikan graviti, kebebasan kita akan kelihatan pada demensi baru. Kita perlu usaha dan keazaman yang kuat bagi memisahkan tabiat negatif dan buruk bagi membina tabiat yang baik dan berkesan.

Sebagai daya semulajadi, tarikan graviti boleh bekerja sama dengan kita dan ia juga boleh bertentangan dengan kita. Begitu juga tabiat ia juga boleh menghalang kita daripada menuju matlamat kehidupan kita. Tarikan graviti juga yang menyebabkan dunia ini tidak musnah dan bumi boleh berputar mengelilingi matahari melalui orbitnya. Kita juga boleh menggunakan tabiat kita untuk membina kesepaduan dan susunan yang diperlukan bagi melahirkan kecermrlangan dalam hidup.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers