Thursday, April 8, 2010

Bermula Dengan Mengingati Matlamat

    Bermula dengan mengingati matlamat bermakna bermula dengan memahami dengan jelas tentang apakah destinasi kita. Ini bermaksud ke manakah kita akan pergia. Maknanya di mana kita berada sekarang, supaya langkah yang kita ambil itu sentiasa ke arah yang betul

    Sungguh mudah untuk kita termasuk dalam perangkap setiap aktiviti kita, dalam kesibukan hidup, berusaha untuk mengejar tangga kejayaan dan akhirnya kita tersedar bahawa kita tersalah menyandar tangga untuk mengejar impian. Kita boleh sibuk, sangat sibuk tetapi kita jangan menyesal tentang apa yang kita lakukan sebelum ini.

    Kadang kala sering mendapati diri mencapai kemenangan kosong, mencapai kejayaan dengan mengorbankan sesuatu yang tiba-tiba disedari jauh lebih berharga kepada diri kita. Antara kita dalam semua bidang kehidupan; doktor, ahli akademik, pelakon, ahli politik, professional perniagaan, atlit, dan tukang kebun sering berjuang untuk mencapai pendapatan yang lebih tinggi, pengiktirafan yang lebih banyak, atau tahap tertentu ketrampilan professional, Namun akhirnya mendapati bahawa keinginan mencapai matlamat telah membutakan mereka terhadap perkara yang jauh lebih bernilai dan kini sudah lesap.

    Betapa berbezanya kehidupan kita jika kita benar-benar tahu apa yang paling penting kepada diri kita, dan dengan membayangkan gambar itu dalam minda kita, kita mengurus diri sendiri setiap hari untuk menjadi dan melakukan segala yang paling penting itu. Jika salah tempat menyandarkan Tangga, setiap langkah yang kita ambil hanya membawa kita dengan lebih cepat ke tempat yang salah. Kita mungkn sangat sibuk, kita mungkin sangat cekap. Tetapi kita akan benar-benar berkesan hanya apabila kita bermula dengan mengingati matlamat.

    Jika kita berhati-hati memikirkan apa yang kita mahu perkatakan tentang diri kita dengan kematian, kita akan dapat mencari definasi kejayaan. Mungkin amat berbeza daripada definisi yang kita fikirkan dahulu. Mungkin kemasyuran, pencapaian, kewangan, atau beberapa perkara lain yang berusaha untuk mencapainya itu bukan sebahagian tempat yang betul untuk menyandarkan tangga.

    Dengan sentiasa mengingati matlamat itu, kita akan dapat memastikan apa yang kita lakukan pada bila-bila hari tertentu, tidak melanggar kriteria yang kita takrif sebagai penting, dan setiap hari dalam hayat kita menyumbang secara bermakna kepada wawasan kita tentang keseluruhan hidup kita.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers