Sistem pendidikan di Australia mengintegrasikan tujuh (7) kompetensi utama yang dikenali sebagai "Seven Mayer Key Competencies" dalam kurikulum pendidikan sekolah tinggi mereka dengan matlamat untuk membangunkan pekerja yang berkemahiran tinggi dan kompeten seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1 di bawah:
Jadual 1: "Seven Mayer Key Competencies"
Competencies |
Definition
|
Collecting, analyzing and organizing information |
The capacity to locate information, shift and sort in order to select what is required and present it in a useful way, and evaluate information and it resources.
|
Communicating ideas and information |
The capacity to communicate effectively with others using spoken, written, graphical, and other non-verbal means of expression
|
Planning and organizing activities |
Plan and organize own work activities, making good use of time and resources, sorting out priorities and monitoring
|
Working with other and in teams |
Interact effectively with other people one-on-to-one and in groups, understanding and responding to the needs of clients and working effectively as a member of a team to a achived a shared goal
|
Using mathematical ideas and techniques |
Use mathematical ideas, such as numbers and spaces and techniques such as estimation and approximation for practical proposes
|
Solving problems |
The capacity to apply solving problems strategies in purposeful ways both in situations where the problem and the solution are clearly evident and in situation requiring creative thinking and a creative approach to achieve an outcome
|
Using technology |
The capacity to apply technology combining the physical and sensory skills needed to operate equipment with the understanding of scientific and technological principles needed to explore and adapt system
|
Walau bagaimanapun, di Amerika Syarikat, Secretary of Labour's Commision on Achieving Necessary Skills (SCANS) (1991) telah menyenaraikan 37 kemahiran dalam dua kategori utama iaitu kemahiran teras dan kompetensi seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 2.
Jadual 2: "SCANS Basic Skills and Competencies"
KEMAHIRAN TERAS | ||
1 |
KEMAHIRAN ASAS
|
Membaca – memahami dan mentakrif maklumat dalam bentuk manual, graf dan jadual.
|
Menulis – berkomunikasi idea, pemikiran, maklumat dan pesanan melalui tulisan dan menyediakan dokumen dalam bentuk surat, arahan, manual, laporan, graf dan carta alir.
| ||
Matematik – melaksanakan pengiraan asas dan menggunakan kaedah matemati untuk menyelesaikan masalah
| ||
Mendengar – menerima, mengintepretasi dan bertindak kepada pesanan lisan
| ||
Berucap – menyusun idea dan berkomunikasi secara lisan
| ||
2 |
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
Berfikir kreatif – membina idea baru
|
Membuat keputusan – membina pilihan, mengambil kira risiko, menilai dan memilih alternatif
| ||
Penyelesaian masalah – mengenal masalah, menyusun dan melaksanakan pelan tindakan
| ||
Melihat benda dengan mata minda – menyusun dan memproses symbol, gambar, objek dan maklumat lain
| ||
Mengetahui bagaimana untuk belajar – menggunakan teknik berkesan untuk mendapat dan mengaplikasikan ilmu dan kemahiran baru
| ||
Menghujah – mencipta prinsip, peraturan yang menghubungkan dua atau banyak perkara dan menggunakannya dalam penyelesaian masalah
| ||
3 |
KUALITI PERIBADI
|
Bertanggungjawab
|
Harga diri
| ||
Pengurusan diri – menilai diri dengan tepat, bina matlamat hidup, memantau pencapaian diri, boleh mengawal diri
| ||
Hubungan sosial – persefahaman, mesra, menyesuaikan diri, berbudi bahasa
| ||
Jujur
|
KOMPETENSI | ||
1 |
PENGURUSAN SUMBER
|
Masa – mengurus masa dengan berkesan
|
Kewangan – menyediakan belanjawan, unjuran, merekod, mengubahsuai peruntukan
| ||
Bahan dan fasiliti – merekod, menyenggara bahan dan fasiliti dengan bekesan
| ||
Manusia – menilai kemahiran, mengagih tugas, menilai prestasi dan memberi maklum balas
| ||
2 |
INTERPERSONAL
|
Kerja berpasukan – memberi sumbangan kepada kumpulan
|
Mengajar rakan kemahiran baru
| ||
Perkhiudmatan pelanggan – berkerja untuk memenuhi keperluan pelanggan
| ||
Kepimpinan – komunikasi, menyakinkan orang lain, mengajar
| ||
Berunding – mendapatkan persetujuan orang lain
| ||
Kepelbagaian budaya, jantina, ugama
| ||
3 |
MAKLUMAT
|
Memperoleh dan menggunakan maklumat
|
Intepretasi dan komunikasi – memilih, menganalisadan berkomunikasi maklumat dengan orang lain
| ||
Mahir menggunakan komputer
| ||
4 |
SISTEM
|
Memahami sistem – memahami cara sistem beroperasi dan beroperasi secara berkesan didalamnya
|
Memantau dan membetulkan pencapaian – mengenal tren, mengunjurkan impak, membuat diagnosa,dan membetulkan amalan kerja
| ||
Mereka bentuk sistem – mencadangkan pengubahsuaian kepada sistem sedia ada untuk meningkatkan prestasi
| ||
5 |
TEKNOLOGI
|
Memilih teknologi – mengenalpasti teknologi yang sesuai untuk beroperasi dengan berkesan
|
Menyenggara perkakasan – mengenal pasti, menghalang atau menyelesaikan masalah berkaitan dengan teknologi
|
No comments:
Post a Comment