Thursday, April 1, 2010

Senyum


Mengajar pelajar kemahiran memang menarik dan mencabar. Sepanjang saya berkhidmat mengajar pelajar kemahiran, saya telah menghadapi pelbagai karenah karenah mereka. Tapi bagi saya itulah cabaran sebagai seorang guru. Setakat ini saya masih gembira dan sangat terujua untuk mendidik mereka. Saya ada satu pengalaman untuk dikongsi bersama anda..

Saya mempunyai salah seorang pelajar baik dan agak bendul, ia merupakan pelajar yang jarang "mis" menunaikan solat Jumaat.di masjid

Ceritanya begini. Pada suatu Jumaat, sedang saya ingin menunai solat di masjid, saya ternampak anak murid saya, yang saya sayangi itu sedang tersenyum-senyum di lubang tabung masjid. Lalu saya bertanya pada anak murid saya tersebut

Firdaus! Kenapa hang senyum kat Lubang tabung tu?

Lalu Firdaus pun menjawab: Kan cikgu pernah pesan kat saya... senyumkan satu sedekah!

Oleh: Adam

No comments:

Post a Comment