Tuesday, August 31, 2010

Kurangkan Garam

Pengambilan garam berlebihan boleh meningkatkan tekanan darah bagi sesetengah individu yang berisiko

Apa itu garam?

Garam adalah bahan yang memberi rasa masin. Ia boleh didapati dalam bentuk garam halus atau garam kasar yang ditambah dalam makanan atau yang tersembunyi seperti terdapat dalam sos, kicap, taucu, mayonis, keju, ikan masin serta serbuk perisa.

Adakah kita perlu garam?

Garam diperlukan untuk;

  1. Mengawal keseimbangan cecair badan
  2. Membantu fungsi otot dan saraf yang sempurna
  3. Membantu kekalkan tekanan darah pada tahap yang normal

Berapabanyak garam yang diperlukan?

Kita hanya perlu ambil garam kurang daripada 6 garam (1 sudu teh) sehari, termasuk garam tersembunyi.

Tips mengurangkan pengambilan garam

  • Gunakan perncah asli seperti jus limau dan rempah ratus
  • Kurangkan penggunaan garam, perisa tiruan, kicap dan taucu dalam masakan
  • Kurangkan pengambilan makanan yang diproses seperti makanan dalam tin, sosej, burger dan makanan segera
  • Kurangkan penggunaan mayonis dan keju dalam penyediaan makanan
  • Kurangkan makanan ringan yang masin seperti keropaok dan kacang bergaram
  • Kurangkan makanan berawet seperti telur masin, ikan masin, belacan, cencaluk, budu dan jeruk asin
  • Baca lebel makanan dan elakkan membeli makanan yang kaya dengan natrium klorida dan monosodium glutamate (MSG)
  • Hadkan pengambilan garam kepada 1 sudu teh (6 gram) sehari

1 comment:

Google+ Followers