Monday, August 30, 2010

Thalassemia


Apakah Thalassemia?

Thalassemia adalah penyakit darah yang diwarisi daripada ibu bapa. Penyakit darah ini menyebabkan terjadinya anemia;
  • Anemia ini disebabkan oleh kekurangan hemoglobin dan sel darah merah.
  • Hemoglobin adalah protein pada sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan.
Apakah penyebab Thalassemis?

Thalassemia selalunya diwarisi daripada ibu bapa. Penghasilan hemoglobin pada sel darah merah ditentukan oleh sepasang gen.

Gen Thalassemia menyebabkan kekurangan penghasilan dan mengakibatkan anemia.

Siapakah yang berisiko mendapat Thalassemia?

Thalasemia kebanyakkan dihidapi oleh orang-orang Mediterranean, Timur Tengah dan Asia. Lelaki dan wanita mempunyai peluang yang sama mewarisi penyakit itu daripada ibu bapa.

Apakah tanda dan gejala Thalassemia?

Pembawa Thalassemia (Thalassemia Trait) tidak menunjukkan sebarang gejala. Mereka adalah sihat seperti biasa. Ia hanya dapat diketahui melalui ujian darah yang khusus.

Pesakit Thalassemia major menunjukkan tanda-tanda pada usia awal kanak-kanak seperti;
  • Letih
  • Pucat dan kurang aktif
  • Bahagian perut yang bengkak disebabkan pembesaran hati dan limpa.
  • Kekurangan selera makan
  • Tumbesaran yang terbantut
Bagaimana Thalassemia dikesan?

Thalassemia dapat dikesan melalui pemeriksaan darah, termasuklah complete Blood Count (CBC) dan pemeriksaan hemoglobin khusus. CBC memberikan maklumat jumlah Hb dan pelbagai jenis sel-sel darah, misalnya sel darah merah.

Apakah jenis-jenis Thalassemia?

Thalassemia boleh dibahagiakan kepada 2 jenis;
  1. Thalassemia Trait (pembawa penyakit)
  2. Thalassemia Major (kadang-kadang disebut sebagai Cooley's Anemia)
Apakah risiko mendapat Thalassemia?

Apabila 2 orang pembawa Thalassemia berkahwin, maka ada 3 orang kemungkinan dengan setiap penghamilan
  • Anaknya mewarisi 2 gen normal 25%
  • Anaknya mewarisi 1 gen normal dan 1 gen Thalassemia dari ibu bapanya (Thalassemia Trait) sebanyak 50%
  • Anaknya mewarisi 2 gen Thalassemia daripada ibu bapanya dan menghadapi Thalassemia Major sebanyak 25%

2 comments:


  1. JUTAWAN HERBS, ada penawar untuk anda sembuh daripada pelbagai penyakit kanser yang telah Terbukti berkesan dan turut dipercayai pesakit2 kanser di seluruh malaysia dan luar negara. Menjadi produk yang wajib dibawa ke mana sahaja, Produk keluaran JUTAWAN HERBS adalah pengeluar produk yang berpengalaman mengubati pelbagai penyakit kanser. Kami memiliki testimoni daripada pesakit2 kanser yang telah sembuh /bebas kanser yang disahkan oleh doktor sendiri. Adakah anda @ orang yang tersayang serta rakan2 anda sedang bertarung dengan dengan kanser ketika ini? Ya! Anda telah buat pilihan yang tepat kerana memilih JUTAWAN HERBS! Dapatkan segera produk kami Anda akan kami 'invite' ke WhatsApp Group kami yang terdiri daripada pesakit2 kanser. Ramai yang gerun dengan rawatan Kimoterapi, dengan Group WhatSApp kami,anda boleh mendengar sendiri perkongsian daripada ahli group yang tetap kuat, dan bertenaga menjalani kehidupan seharian dengan sokongan Jus keluaran JUTAWAN HERBS ini. Marilah bersama2 mengumpul semangat juang bersama pesakit kanser yg lain. Jangan terus buang masa, kita tak akan sembuh dengan hanya menunggu tanpa usaha dan keyakinan, kita yang perlu mencari penawar untuk sembuh, kita berhak memilih untuk sembuh! Kita berhak memilih hanya yang terbaik!! 017 468 7570 EN MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN PENGASAS DAN PEMILIK JUTAWAN HERBS WhatsApp sekarang...

    ReplyDelete
  2. Layari laman web jusinfiniti.blogspot.my utk testimoni dan jika mahu lebih banyak lagi jadi lah ahli grup psakit2 saya anda akan bertemu lebih banyak pesakit2 yang telah sembuh dan juga pesakit2 yang masih sedang berjuang melawan kanser



    ReplyDelete