Monday, June 7, 2010

Faktor Kekuatan Yahudi.


Oleh Aris Awang

Menurut sejarawan terkenal Yahudi, Salo Wittmayer Baron, sebilangan mekanisma dari kewujudan Yahudi berkembang semasa abad penting di antara kejatuhan Israel dan kejatuhan Rom. Beliau menghuraikan sekurang-kurangnya lapan faktor yang menguatkan agama Yahudi dan masyarakat Yahudi.
  1. Keimanan Mesianik. Kepercayaan dalam unggulnya hasil positif dan pemulihan Israel.
  2. Doktrin Akhirat telah ditingkatkan perinciannya. Kepercayaan pada kehidupan selepas mati telah secara besar tidak diendahkan semasa zaman Biblikal. Kini ia dibincangkan lebih oleh pendeta. Ia menyelaraskan Yahudi dengan penderitaan di dunia ini dan membantu mereka menentang untuk menguasai.
  3. Penderitaan telah memberi makna melalui penafsiran sejarah dan takdir Yahudi.
  4. Doktrin syahid dan ketidaklepasan dari penindasan mengubah kedua-dua kepada sumber perpaduan.
  5. Kehidupan harian Yahudi amat memuaskan. Walaupun hidup sepanjang tempoh empayar Rom dan empayar Parsi dan selanjutnya, Yahudi hidup dikalangan Yahudi. Dalam, amalan, pada jangka hayat, kebanyakan Yahudi didatangi penindasan terang-terangan hanya pada peristiwa dramatik yang sedikit. Mereka kebanyakannya hidup dibawah diskriminasi yang memberi kesan pada semua, dan iaitu mereka ditempatkan. Kehidupan harian telah diperintah oleh pembanyakan dari keperluan upacara, supaya Yahudi sentiasa berwaspada dari hubungan mereka dengan Tuhan sepanjang hari. "Untuk kebanyakan bahagian, beliau menjumpai liputan-semua cara hidup Yahudi yang sangat terkemukanya kepuasan bahawa mereka bersedia mengorbankan dirinya…untuk pemeliharaan dari fundamentalnya." Rukun tersebut iaitu Yahudi sanggup mengorbankan nyawa mereka, seperti mengingkari penyembahan berhala, memakan khinzir, melakukan acara berkhatan iaitu bagi seorang paling tegas berpegang pada .
  6. Polisi perkembangan dan pengasingan korporat dari empayar Rom dan empayar Parsi, membantu membuatkan organisasi komuniti Yahudi kuat.
  7. Talmud memberikan kuasa yang sangat berkesan untuk mengekalkan etika, hukum dan budaya Yahudi, sistem kebajikan dan kehakiman yang baik hati, pendidikan universal, untuk mengembangkan dan mengekalkan yang kuat, penyayang dan berseksualnya kehidupan keluarga yang memuaskan, dan kehidupan keagamaan yang memuaskan dari lahir ke mati.
  8. Penumpuan dari keramaian Yahudi didalam 'kelas pertengahan lebih rendah' mengekalkan kebaikan kelas pertengahan dari kawalan-diri seksual. Yahudi, tidak seperti budaya sekitar mereka, mengikuti laluan sederhana antara zahid dan kegasangan. Untuk Yahudi, perkahwinan membentuk asas kehidupan yang kuat dari segi etnik, dan etika.
Permusuhan hanya membantu mengukuhkan penyatuan Yahudi dan kekuatan dan komitmen dalaman.

Nota: Oleh itu untuk mengalahkan Yahudi kembalilah kepada Perjuangan Islam yang dibawa oleh Nabi Suci Muhamad saw secara praktikal dalam kehidupan, politik, ekonomi, ketententeraan, pendidikan, kemasyarakatan dan bernegara. Semuanya telah disediakan oleh Tuhan dan Nabinya namun kita yang telah mengalpakannya. Maka kita sering tewas dan mundur kebelakang, kerana masih berTuhankan manusia serta benda dari berTuhankan Allah pencipta Alam.
Salo Wittmayer Baron, Salo Baron (May 26, 1895, Tarnow Galicia - November 25, 1989, New York City) was an American historian ofPolish- Austrian Jewish ancestry and the most noted historian of the Jews of his generation. Baron taught atColumbia University from 1930 until his retirement in 1963.

Sumber: http://www.detikdaily.net/

No comments:

Post a Comment