Thursday, June 24, 2010

Peranan Dan Kepentingan Usahawan


Peluang untuk mengawal nasib sendiri

Peluang memiliki perniagaan sendiri sememangnya impian bagi setiap individu yang bergelar usahawan. Usahawan yang memiliki perniagaan sendiri bebas memainkan peranan dalam usaha untuk mencapai matlamat peribadi. Sekira ia ingin berjaya dalam hi ia boleh berusaha dengan lebih gigih lagi. Misalnya seorang usahawan yang memerlukan tambahan modal untuk membesarkan perniagaannya ia boleh bekerja lebih masa atau menjual barang dengan harga yang lebih murah supaya ia mendapat jualan yang banyak dan keuntungan dapat ditingkatkan. Berbagai-bagai cara dapat dilakukan oleh beliau untuk mengawal nasibnya sendiri.

Peluang untuk mencapai potensi sebenar

Untuk mencapai matlamat yang diimpikan seorang usahawan harus menggunakan semua potensi, kemahiran dan ketrampilan yang dimiliki untuk menghadapi sebarang halangan dan rintangan untuk mencapai hasratnya. Di sini juga ia akan bertindak diluar jangkaannya sendiri. Tercapai atau tidak matlamatnya selalunya tidak begitu penting setelah berusaha melakukan yang terbaik. Ia akan berpuas hati dan merasa gembira apabila segala potensi yang ada telah digunakan.

Peluang untuk memperolehi keuntungan

Mendapat untung sememangnya salah satu matlamat seorang usahawan dam menjalankan perniagaan. Pelanggan selalunya menjadi ganjaran kepada usaha yang gigih. Dalam banyak keadaan keuntungan menunjukkan kejayaan dan mencerminkan kerajinan, kepintaran dan kreativiti terhadap perniagaannya.

Peluang untuk menyumbang kepada masyarakat dan negara

Peranan usahawan terhadap masyarakat dan negara amat besar, seorang usahawan yang berjaya akan menjadi contoh kepada masyarakat. Ia juga dapat mengharumkan nama negara kerana usaha-usaha murni yang telah ditunjukkan.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers