Tuesday, June 8, 2010

Ismail bantu bapa bina Kaabah


NABI Ismail, anak Nabi Ibrahim dengan isteri keduanya, Hajar, ketika bayi ditempatkan di satu lembah yang gersang. Namun, berkat doa bapanya, kawasan itu bertukar menjadi subur. Di situ juga mula muncul mata air, kini dikenali sebagai air zam-zam.

Nabi Ismail dibesarkan di Makkah (pekarangan Kaabah). Apabila dewasa beliau berkahwin dengan wanita daripada puak Jurhum. Walaupun tinggal di Makkah, Ismail sering dikunjungi bapanya.

Pada satu ketika, bapanya menerima wahyu daripada Allah supaya membina Kaabah. Perkara itu disampaikan kepada anaknya. Ismail berkata: "Kerjakanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu kepadamu dan aku akan membantumu dalam pekerjaan mulia itu."

Ketika membina Kaabah, Nabi Ibrahim berkata kepada Ismail: "Bawakan batu yang baik kepadaku untuk aku letakkan di satu sudut supaya ia menjadi tanda kepada manusia."

Kemudian Jibril memberi ilham kepada Ismail supaya mencari batu hitam untuk diserahkan kepada Nabi Ibrahim.

Setiap kali bangun, mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

Bangunan (Kaabah) itu menjadi tinggi dan Ibrahim makin lemah untuk mengangkat batu. Dia berdiri di satu sudut, kini dikenali Makam Ibrahim.

Nabi Ibrahim sering berulang-alik mengunjungi anaknya. Pada satu hari, beliau tiba di Makkah dan mengunjungi rumah anaknya.

Bagaimanapun, Ismail tiada di rumah ketika itu melainkan isterinya. Isteri Ismail tidak mengenali orang tua itu adalah bapa Ismail.

Apabila Nabi Ibrahim bertanya isteri Nabi Ismail mengenai suaminya itu, beliau diberitahu anaknya keluar berburu. Seterusnya Nabi Ibrahim bertanya keadaan mereka berdua. Isterinya berkata: "Kami berada dalam kesempitan."

Nabi Ibrahim berkata: "Apakah kamu mempunyai jamuan, makanan dan minuman?" Dijawab isteri Ismail: "Aku tidak mempunyainya, malah apa pun tiada."

Kelakukan isteri Nabi Ismail itu tidak manis dipandang Nabi Ibrahim kerana kelihatan tidak reda dengan pemberian Allah dan jemu untuk hidup bersama suaminya. Malah, dia kelihatan bersifat kedekut kerana tidak mengalu-alukan kedatangan tetamu.

Akhirnya Nabi Ibrahim berkata kepada isteri anaknya: "Jika suamimu kembali, sampaikanlah salamku kepadanya dan katakan kepadanya supaya dia menggantikan pintunya."

Selepas itu Nabi Ibrahim beredar dari situ. Sejurus kemudian, Nabi Ismail pulang ke rumah dengan hati gembira kerana dia menganggap tiada perkara tidak diingini berlaku sepanjang ketiadaannya di rumah. Nabi Ismail bertanya isterinya: "Apakah ada orang datang menemui kamu?"

Isterinya berkata: "Ya, ada orang tua kunjungi kita." Ismail berkata: "Apakah dia mewasiatkan sesuatu kepadamu?" Isterinya berkata: "Ya, dia menyuruhku menyampaikan salam kepadamu dan memintaku mengatakan kepadamu supaya menggantikan pintumu."

Ismail berkata: "Dia adalah bapaku. Sesungguhnya dia menyuruhku supaya menceraikanmu, maka kembalilah kepada keluargamu."

Selepas menceraikan isterinya, Nabi Ismail berkahwin lain, kali ini dengan seorang lagi wanita daripada kaum Jurhum.

Isteri baru itu mendapat keredaan bapanya kerana pandai menghormati tetamu, tidak menceritakan perkara yang menjatuhkan maruah suami dan bersyukur dengan nikmat Allah. Ismail hidup bersama isteri barunya itu hingga melahirkan beberapa anak.

Nabi Ismail mempunyai 12 anak lelaki dan seorang anak perempuan yang dikahwinkan dengan anak saudaranya, iaitu Al-'Ish bin Ishak. Daripada keturunan Nabi Ismail lahir Nabi Muhammad s.a.w. Keturunan Nabi Ismail juga mewujudkan bangsa Arab Musta'ribah.

Pada satu ketika, Nabi Ibrahim, iaitu bapa Nabi Ismail bermimpi menyembelih anaknya itu lalu disampaikan perkara itu katanya: "Wahai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi menyembelihmu, fikirkanlah apa pendapatmu."

Ismail lantas berkata: "Wahai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapati aku termasuk orang yang sabar."

Mereka berdua berserah diri kepada Allah. Kemudian Nabi Ibrahim membaringkan anaknya (untuk disembelih) dari belakang kepala supaya wajahnya tidak menyaksikan peristiwa penyembelihan itu. Lalu Ibrahim menekankan pisau ke atas tengkuknya, namun pisau itu tidak memotongnya.

Allah berfirman, maksudnya: "Wahai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu. Sesungguhnya, Kami memberi balasan kepada orang yang berbuat kebaikan.

"Sesungguhnya ini benar-benar satu ujian yang nyata dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar. Kami abadikan untuk Ibrahim (pujian yang baik) dari kalangan orang yang datang kemudian, (iaitu) kesejahteraan dilimpah ke atas Ibrahim.

"Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang berbuat baik. Sesungguhnya dia termasuk hamba Kami yang beriman dan Kami berikan dia khabar gembira dengan (kelahiran) Ishak, seorang nabi yang termasuk orang soleh."

Al-Quran menjelaskan apa yang disembelih Ibrahim itu adalah Ismail, kemudian Allah memberikan khabar gembira kepada Ibrahim dengan kelahiran seorang anak lagi, iaitu Ishak.

Sumber: http://klikkhas.bharian.com.my/

No comments:

Post a Comment