Wednesday, June 9, 2010

Sejarah Negeri Perak : Tun Saban Vs Megat Terawis


Oleh: Kumprinx  

(1533m) Selepas Tun Saban Balik ibni Tun Perak/Tok Mamat mengisytiharkan dirinya sebagai pemerintah bebas di Hulu Perak sebagai tanda memberontak terhadap keputusan Sultan Mudzafar Shah (kerana berkecil hati tidak dilantik sebagai Bendahara Perak sedangkan beliau berjasa membawa Sultan Mudzafar Shah dari Kampar dan menjadi raja di Perak) perang meletus. Angkatan tentera Sultan Mudzafar Shah menghadapi kesukaran untuk menewaskan Tun Saban yang mempunyai ilmu kesaktian yang sangat tinggi.

Orang lama-lama cerita, Tun Saban menebang sebatang pokok tualang sebesar 3 pemeluk (secara berseorangan) kemudian melancarkannya dari kubu pertahanannya di Changkat Merah ke arah istana Sultan Mudzafar Shah. Berapa jauh batang tualang yang besar terbang melayang dan tepat mengenai istana dan mengakibatkan kerosakan yang teruk.

Sultan Mudzafar Shah tidak terus meneyerang balas, sebaliknya menghantar Megat Terawis (bendahara Perak ketika itu) untuk menghapuskan Tun Saban demi untuk menegakkan kedaulatan sultan. Megat Terawis pun berjalan kaki untuk mencabar Tun Saban.

Apabila Tun Saban dan Megat Terawis bertemu, lantas Megat Terawis mengacungkan senapang istinggarnya sambil membaca mentera-mentera. Kemudian terus menembak Tun Saban. Tun Saban bersedia dengan kuda-kudanya. Apabila peluru semakin hampir, Tun Saban mengangkat tangannya dan menangkap peluru tersebut dalam genggamannya. Namun begitu peluru tersebut sendiri telah diarahkan oleh Megat Terawis untuk membinasakan Tun Saban. Ia tetap bergerak dalam genggaman Tun Saban. Ketika itu Tun Saban tahu bahawa jika dia melepaskan peluru tersebut, peluru itu akan tetap mengenai tubuh beliau kerana ia telah dijampi oleh Megat Terawis dengan kesaktian sihir yang tinggi.

Megat Terawis dengan yakin meninggalkan Tun Saban bergelut dengan penumbuknya sendiri. Genggaman peluru di tangan Tun Saban tidak langsung dilepaskannya. Menurut cerita, Tun Saban bertahan selama sebulan mengenggam peluru yang sentiasa ingin menuju ke arah jantungnya. Akhirnya Tun Saban tidak berdaya lagi untuk menghalang sasaran peluru tersebut.


Dengan saki-baki kekuatan yang ada pada dirinya, beliau mencampakkan peluru di dalam genggamannya sejauh-jauh yang boleh. Peluru tersebut berpatah balik dan terus meluru kembali ke arah Tun Saban. Tun Saban pun mati setelah sebulan bersabung nyawa.

Sumber: http://www.kumprinx.com/

2 comments:

  1. menurut sumber dari keluarga Megat. Megat Terawis belum jadi bendahara ketika bertembung dengan tun saban. Beliau merupakan panglima besat yang mengiringkan Sultan Muzaffar ke Perak. Perlu juga diceritakan akhirnya Tun Saban mengahwinkan anakanda beliau dengan Megat Terawis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam-macam versi kish megat terawis niii ... tiada bukti dan fakta yg meyakinan ...tulislah ape pun ....

      Delete