Tujuan pemasaran adalah melakukan pertukaran antara dua pihak initu pembeli dan penjual. Pertukaran mengwujudkan tujuan ekonomi kerana ia melibatkan sesuatu yang bernilai antara dua pihak.
Fungsi Pemasaran
- Pertukaran (pembelian dan penjualan)
- Pengedaran fizikal (penghantaran dan penstoran)
- Penggredan
- Pembiayaan
- Pengambilan risiko
- Penyelidikan pemasaran dan pembangunan maklumat
- Keperluan
- Kehendak
- Permintaan
- Produk
- Pertukaran
- Transaksi/urus niaga
- Nilai
- Pasaran
Pengurusan pemasaran merangkumi perancangan, perlaksanaan dan pengawalan program/aktiviti pemasaran (strategi) dengan tujuan untuk menyesuaikan sumber-sumber dan objektif organisasi dengan peluang-peluang pasaran yang sentiasa berubah yang terdapat di luar organisasi.
Sistem Pemasaran
- Pembekal
- Syarikat dan pesaing-pesaing
- Perantaraan pemasaran (orang tengah)
- Pasaran konsumer
No comments:
Post a Comment