Monday, December 27, 2010

5 P Dalam Perniagaan


Dalam perniagaan kita perlu menguasai 5 P berikut :

Promotion

Mempromosi produk sangat penting agar orang ramai mengetahui kehadiran syarikat kita bersama produk yang ditawarkan dalam pasaran. Melalui pemasaran yang hebat, syarikat boleh menjana jualan yang tinggi seterusnya menyumbangkan kepada keuntungan.

Place

Lokasi yang strategik membawa kelebihan kepada pemasaran. Bagi sesetengah perniagaan, lokasi premis tidak penting, tetapi perkara yang penting lokasi mana kita perlu memasarkan produk adalah sangat penting.

Product

Produk ataupun perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat membawa pulangan wang kepada syarikat. Sekiranya produk kita benar-benar menjamin kepuasan pelanggan, maka kita berupaya mengekalkan daya saing syarikat.

Price

Harga banyak dipengaruhi oleh bahan mentah, kos pembuatan, permintaan dan kepada siapa produk itu dipasarkan. Bagi sesetengah produk dipasarkan kepada kelompok pelanggan yang tertentu dan menyebabkan ia betul-betul ekslusif. Ia mempengaruhi harga yang ditawarkan.

Presentation

Mempersembahkan produk kepada bakal pelanggan sangat penting bagi menarik pelanggan untuk membeli. Cara mempersembahkan produk perlu dengan cara yang profesional, mudah, ringkas dan mesra pelanggan. Bagi sesetengah perniagaan, mereka melaburkan banyak wang dalam menyediakan persembahan yang terbaik untuk produk mereka.

No comments:

Post a Comment