Friday, May 7, 2010

Buatmu Ibu



video

Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa: ibunya telah mengandung susah payah, dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah (pula). sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh berhenti menyusu ialah (dalam masa) tiga bulan. setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "wahai Tuhanku, ilhamkan daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai: dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk menyerah kepada-Mu) - Ayat 15: Surah Al-Ahqaf.

Tetapi (ada orang yang amat derhakanya) yang berkata kepada kedua ibu bapanya: "Ah! Adakah tuan hamba menjanjikan kepada hamba bahawa hamba akan dibangkitkan keluar dari kubur, padahal berbagai umat sebelum hamba yang telah berlalu (tanpa kembali lagi)" Dan (sambil mendengar kata-kata itu) ibu bapanya memarahi anaknya yang ingkar itu, katanya: "Selamatkanlah diri kamu, sayang kamu! Berimanlah kamu! Kerana janji Allah itu adalah benar!" Tetapi ia berkata (menjawab dengan angkuhnya): "Semuanya itu hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala!" - Ayat 17: Surah Al-Ahqaf.

Mereka (yang ingkar durhaka seperti itulah) orang-orang yang tetap menerima hukuman azab bersama-sama dengan keturunan-keturunan yang terdahulu daripada mereka dari kalangan jin dan manusia; kerana sesungguhnya mereka mengalami kerugian (yang sehabis-habisnya) - Ayat 17: Surah Al-Ahqaf.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers